Darah tinggi a.k.a hypertension

Lepas sekian lama tak menulis penulisan yang berkait dengan perubatan dan memandangkan filem kat tv pun bosan, so kali ni update blog pasal penyakit kronik yang ramai orang ada kat Malaysia ni - hypertension, atau pun senang cerita tekanan darah tinggi. 



Berdasarkan statistik Kementerian Kesihatan, pada tahun 2006 daripada sejumlah sampel kajian seramai 16 440 orang, dianggarkan 43% daripada 16 440 orang tu mengalami masalah darah tinggi = 7069 orang (sumber). Sample tu boleh dikatakan besar, dan kalau kita buat extrapolation mudah, katakan sekarang ada 26 juta orang kat Malaysia - lebih kurang 11 juta orang akan menghidap darah tinggi (tapi nilai ni mungkin lebih rendah la kalau kita exclude budak2 daripada statistik). Tapi apa yang pasti, masalah tekanan darah tinggi ni memang satu masalah yang ketara dan setiap orang berisiko untuk mengalami masalah ni.

Tekanan darah tinggi yang normal biasanya dalam lingkungan 120 mmHg (systolic) /80 mmHg (diastolic). Systolic bermaksud ukuran tekanan darah masa jantung mengepam darah, diastolic bermaksud ukuran tekanan darah masa jantung tengah relax. Ada beberapa peringkat dalam pengelasan tahap keadaan tekanan darah seseorang. Tengok jadual bawah ni.

Category Systolic (mm Hg) Diastolic (mm Hg)
Optimal <120 and <80
Normal <130 and <85
High normal 130-139 or 85-89
Hypertension
Stage 1 140-159 or 90-99
Stage 2 160-179 or 100-109
Stage 3 >=180 or >=110

Ok, ada optimal, normal, high normal dan jugak hypertension. Kalau tekanan darah berada pada tahap optimal - tu bermaksud memang kesihatan korang betul2 bagus la. Normal - maksudnya tekanan darah korang biase2 je. High normal - dah kena berjaga-jaga sebab tekanan darah korang mungkin naik ke peringkat hypertension (darah tinggi). Bila tekanan darah seseorang dah masuk ke mana2 stage dalam hypertension - lepas doktor buat evaluation pada tekanan darah korang untuk beberapa hari dan buat ujian darah - bila dah confirm korang ada darah tinggi - so doktor akan start bagi korang makan ubat darah tinggi - tak kira la korang stage 1, 2 atau 3. Stage 3 tu tahap paling bahaya - kalau tekanan darah sampai tahap tu doktor akan beri rawatan yang lebih agresif, mungkin korang akan disuntik dengan ubat anti hypertensive kat Emergency Department.

Kenapa tekanan darah dalam badan perlu dikawal supaya tak terlampau tinggi? Tekanan darah yang tinggi boleh menyebabkan kerosakan pada organ-organ dalam badan sebab organ dalam badan kita macam buah pinggang, jantung, otak, mata boleh tolerate tekanan darah pada tahap tertentu je. Memandangkan manusia ni dibuat daripada tanah - ok la, be scientific, memandangkan organ dan salur darah dalam badan manusia ni terdiri daripada protein dan karbon yang lembut, jadi bila tekanan darah tinggi, organ-organ dalam badan boleh rosak. Buah pinggang boleh rosak akibat darah tinggi sebab darah dipam ke buah pinggang sepanjang masa untuk dicuci, otot jantung boleh mengembang (hypertrophy) dan lama kelamaan menyebabkan keupayaan jantung untuk pam darah makin menurun - seterusnya membawa kepada kegagalan jantung untuk berfungsi. Kalau tekanan darah dalam salur darah kat otak tinggi, salur darah akan pecah dan menyebabkan darah beku terbentuk kat otak. Bila jadi macam tu, sel saraf kat otak tak dapat bekalan oksigen sebab bekalan darah yang bawak oksigen terganggu - boleh menyebabkan stroke dan kematian. Jadi teramatlah penting untuk kita sustain tekanan darah yang optimum/normal.
Memandangkan aku bukan doktor dan kerja aku sebenarnya berkait dengan ubat - so aku akan tulis pasal ubat anti hypertensive - macam mana ubat tu bertindak, apa yang kena tau pasal ubat tu, cara makan dan sebagainya. Bila nak menulis bab hypertension ni - sebenarnya topik pasal ubat darah tinggi ni panjang sebab setiap pesakit, lain ubat yang doktor akan bagi - orang yang ada lemah jantung lain ubat dorang, yang darah tinggi masa mengandung pun lain jugak, yang rosak buah pinggang lain ubat dorang, budak kecik, orang tua pun cara nak start ubat darah tinggi berbeza-beza. Jadi dalam post ni lebih kepada penerangan umum pasal ubat-ubatan.

Nama-nama ubat yang aku tulis ni semuanya nama generic - bermaksud nama umum ubat tu yang dipakai di peringkat antarabangsa walaupun jenama berlainan.

1. Angiotensin converting enzyme inhibitor (ACEI)

- contoh: Perindopril, Captopril, Enalapril, Ramipril

- Ubat jenis ACEI akan menghalang pembentukan angiotensin II , sejenis enzim yang terlibat dalam proses kenaikan tekanan darah. Bila angiotensin II ni tak terhasil, atau pun bila pengeluaran enzim angiotensin II ni kurang, salur darah dalam badan takkan mengalami pengecutan dan seterusnya membawa kepada penurunan tekanan darah.

- kalau doktor bagi Perindopril dan Enalapril, dua jenis ubat ni seeloknya diambil sebelum makan.

- kesan sampingan ubat: batuk, alahan (ruam), letih dan masalah buah pinggang. Bagitau doktor atau pegawai farmasi kalau korang rasa tak tahan dengan kesan sampingan ubat. Kalau dah makan ubat ni dalam tempoh lama dan kemudian korang perasan korang dah tak berapa kerap kencing - tolong bagitau doktor. Bagi orang perempuan, pastikan korang berbincang dengan doktor sebelum merancang kehamilan sebab perempuan mengandung tak boleh makan ubat ni.

2. Beta blocker

- contoh: Metoprolol, Atenolol, Bisoprolol, Propranolol, Labetalol, Carvedilol

- dari aspek pengurusan tekanan darah tinggi, ubat ni bertindak menghalang kesan hormon adrenalin dan noradrenalin dalam badan (adrenalin dan noradrenalin merupakan hormon yang menyebabkan otot salur darah mengecut dan menaikkan denyutan jantung - kedua2 kesan hormon2 ni menaikkan tekanan darah dalam badan)

- Bagi yang kena makan ubat Labetalol atau Carvedilol - dua jenis ubat ni elok diambil selepas makan makanan.

- Ubat jenis beta blocker tak boleh dimakan untuk mereka yang ada masalah jantung. Kalau orang yang makan ubat ni mengadu sakit dada, ataupun jantung dorang berdebar/berdegup laju secara konsisten (dalam keadaan dorang tenang), kena bagitau doktor tentang hal ni

- kesan sampingan ubat: erectile dysfunction untuk lelaki, loya, sesak nafas, pening. Bagitau doktor atau pegawai farmasi kalau korang rasa tak tahan dengan kesan sampingan ubat.

3. Calcium channel blocker

- contoh: Nifedipine, Amlodipine, Felodipine, Diltiazem, Verapamil

- ubat jenis ni mengurangkan proses pengecutan tisu salur darah dan otot jantung - seterusnya menurunkan tekanan darah.
- Felodipine sebaiknya diambil masa perut kosong (sebelum makan), Verapamil pulak seeloknya diambil lepas makan.

- kesan sampingan: kebiasaannya sembelit - so kalau makan ubat jenis ni, better makan banyak makanan berserat + minum banyak air kosong. Kesan lain macam perubahan degupan jantung (makin laju @ slow - terutamanya kalau diambil bersama ubat jenis beta blocker), kaki jadi bengkak/gemuk sebab pengumpulan air (oedema). Bagitau doktor kalau ada kesan sampingan.
4. Diuretics

- contoh: Hydrochlorothiazide, Frusemide/furosemide, kombinasi amiloride+hydrochlorothiazide, Spironolactone

- ubat jenis ni akan meningkatkan pengeluaran air kencing - mengurangkan isipadu bendalir dalam salur darah, seterusnya mengurangkan tekanan darah.

- untuk semua jenis ubat diuretics ni, seeloknya diambil selepas makan. Kalau kena makan lebih dari sekali sehari (dua atau tiga kali sehari), bila nak makan untuk dos yang terakhir tu (yang kedua atau ketiga), dinasihatkan untuk makan ubat tu sebelum pukul 4 petang untuk elakkan daripada kerap kencing bila waktu malam.

- kesan sampingan: hypokalemia (kurang zat Potassium - sejenis elektrolite/garam yang penting untuk jantung). Sila bagitau doktor kalau ada perubahan dalam degupan jantung bila dah mula makan ubat jenis ni. Dan kurangkan makan makanan manis sebab satu lagi kesan sampingan ubat jenis ni ialah ubat ni boleh naikkan paras gula dalam darah.

5. Angiotensin receptor blocker (ARB)

- contoh: Irbesartan, Losartan, Telmisartan, Valsartan

- ubat jenis ni hampir sama macam ACEI, cuma sedikit perbezaan - ARB akan halang angiotensin melekat kat receptor berbanding ACEI yang halang pembentukan angiotensin. 

- ubat jenis ni boleh diambil sebelim atau selepas makan kecuali kalau jenis yang gabung dengan hydrochlorothiazide (Valsartan + Hydrochlorothiazide, nama jenama: Co Diovan, Irbesartan + Hydrochlorothiazide, nama jenama: Co Approvel) - yang jenis combine ni better diambil lepas makan.

- kesan sampingan: pening kepala.

6. Alpha blocker

- contoh: Prazosin, Terazosin, Doxazosin, Alfuzosin

- Walaupun begitu, ubat jenis ni bukan la pilihan utama untuk rawatan tekanan darah tinggi. Sebaliknya ubat jenis ni digunakan untuk masalah benign prostatic hypertrophy. Walaupun begitu, ubat jenis ni tetap berupaya menurunkan tekanan darah orang yang makan ubat ni.

Begitu la sedikit sebanyak pasal ubat darah tinggi ni. Kalau ade apa2 nak tanya, just hit the comment box atau boleh tanya mana2 doktor atau pegawai farmasi. Have a nice day (pinjam tagline FPS Russia).

Rujukan:

1. Malaysian CPG on Management of Hypertensoon 3rd Edition, Feb 2008

200 comments:

Anonymous said... / June 9, 2011 at 1:32 PM  

Salam 1Malaysia...
Saya mempunyai satu kemusykilan berkenaan dgn pemberian Tablet Frusemide,Spironolatone & Hydrochlorothiazide dalam satu masa yang sama,adakah ianya dibolehkan atau tidak?Terima Kasih.

Anonymous said... / June 13, 2011 at 12:30 AM  

Frusemide, Spironolactone dan Hydrochlorothiazide merupakan ubat yang bersifat meningkatkan penghasilan air kencing (diuretic). Dalam kebanyakan kes darah tinggi yang tak terkawal dengan satu jenis ubat, selalunya pesakit akan diberikan beberapa jenis ubat darah tinggi tetapi bukan dari kategori yang sama. Walaubagaimanapun dalam sesetengah kes di mana pesakit mengalami masalah oedema (pengumpulan air berlebihan di kaki dan bahagian badan), selalunya doktor akan beri dua jenis diuretic (kebiasaannya frusemide + spironolactone atau frusemide + hydrochlorothiazide) sebab walaupun ketiga-tiga frusemide, spironolactone dan hydrochlorothiazide ni merupakan diuretic tapi mekanisma bagi setiap ubat ni sedikit berbeza. Jarang pesakit diberikan sehingga tiga jenis diuretic sekaligus, melainkan pada penilaian pakar perubatan @ perunding perubatan keadaan klinikal pesakit tu memerlukan sehingga tiga jenis diuretic diberikan sekaligus.

pali ss said... / June 20, 2011 at 9:50 PM  

lisinopril =p

Anonymous said... / February 21, 2012 at 7:41 PM  

nk tanya blh x..darah t'lalu tinggi blh x k'mungkinan seseorg itu akn m'jadi lupa ingatan?x b'mksd lupa ingatan terus..tp certain bnda dy mcm xingt.ada ke mcm tu??

Anonymous said... / March 11, 2012 at 1:04 AM  

Anon 21 Feb 2012: tekanan darah tinggi akan meningkatkan risiko kerosakan organ terutamanya buah pinggang, jantung dan kalau tak bernasib baik boleh menyebabkan strok (salur darah dalam otak pecah, menyebabkan darah membeku dalam otak dan mengganggu fungsi otak). Jadi untuk soalan anda tadi, jawapannya ya,perkara macam tu boleh berlaku tapi bukan tekanan darah tinggi tu sendiri yang menyebabkan hilang ingatan (amnesia). turutannya, tekanan darah tinggi -> stroke -> hilang ingatan

Anonymous said... / July 26, 2012 at 1:01 PM  

salam... sy ada tekanan darah tinggi n doc bagi ubat jenis verapamil 40mg. adakah ubat jenis nie ada kesan sampingan jugak? terima kasih

Anonymous said... / August 2, 2012 at 1:12 AM  

Wsalam Anon 26 July

Semua ubat ada kesan sampingan, tapi bukan semua orang yang makan ubat akan terkena kesan sampingan. Bagi ubat darah tinggi jenis verapamil, kesan sampingan ubat ni ialah:

kesan paling biasa berlaku: sembelit, mual2

kesan2 lain: tekanan darah rendah, dizziness, flushing, pening kepala, bengkak buku lali

kesan yg jarang berlaku: gingival hyperplasia (bengkak gusi)

overdose: kesan toksik kepada jantung dan penurunan tekanan darah berlebihan.

Sekiranya saudara mengalami mana-mana keadaan seperti yang tertulis di atas dan saudara tak dapat nak tolerate/tahan kesan sampingan tersebut, sila beritahu doktor yang beri ubat tersebut kepada saudara. Tq

Anonymous said... / August 8, 2012 at 6:44 PM  

Salam dan selamat Hari Raya.
Saya di suruh Dr.ambil ubat Pridopril 1/2 biji sehari(2mg).Kesan sampingan pada saya ialah ruam pada tempat2 tertentu badan dan batuk.
Soalan saya:Kesan pada buah pinggang yang anda maksudkan itu tinggi kah? Kalau begitu bagai mana saya mahu mengatasinya? Saya mengambil ubat ini sudah hampir 3 bulan.
Untuk maklumat:Tekanan darah saya sebelum ambil ubat dulu 140/90 setelah ambil ubat sekarang 120/80. Boleh tolong beri penerangan pada saya tak.T.Kasih

Anonymous said... / August 8, 2012 at 11:18 PM  

Wsalam anon 8 aug

Kesan sampingan ruam dan batuk tu sebabnya perindopril ni selain menurunkan tekanan darah, ubat ni boleh juga menyebabkan peningkatan paras bradykinin dlm badan, sejenis bahan kimia yg dihasilkan oleh badan yg bertanggungjawab terhadap reaksi alahan. Bila bradykinin meningkat, badan akan timbul ruam dan batuk2 boleh terjadi.

Saya sarankan kalau saudara/i tak tahan dengan kesan sampingan ubat tu, sila beritahu doktor atau ahli farmasi supaya mereka boleh cadangkan untuk tukar kepada ubat darah tinggi yg lain. Perindopril ni secara umumnya, merupakan ubat pertama yg akan diberi untuk mereka yg baru dikenalpasti menghidap darah tinggi sebab..harga dia murah.

Kesan terhadap buah pinggang tu macam ni. Perindopril bertindak dengan cara mengurangkan penghasilan sejenis bahan kimia yang dipanggil angiotensin II. Angiotensin II berfungsi mengecutkan salur darah. Bila angiotensin II kurang dalam badan, proses pengecutan salur darah tak berlaku dan hasilnya tekanan darah menurun. Tapi dalam masa yang sama bila paras angiotensin II menurun dalam badan, salur darah yang ada dekat buah pinggang kurang berfungsi dengan baik sebab buah pinggang ni fungsi dia bertujuan menapis kandungan darah untuk membuang bahan kumuh dari badan. Tekanan darah kat buah pinggang mesti tinggi untuk membolehkan proses tapisan berjalan pada tahap yg optimum. Tapi bila seseorang makan perindopril, tekanan darah kat buah pinggang pun turun, jadi kesannya buah pinggang kurang berfungsi dengan baik. Keadaan ni akan menjadi lebih serius sekiranya orang tu makan ubatan lain yg memberi kesan kepada buah pinggang seperti pain killer (non steroidal anti inflammatory drugs seperti ponstan (mefenamic acid, ibuprofen, meloxicam, piroxicam, etoricoxib)) atau diuretics.

Walaubagaimanapun kesan terhadap buah pinggang tu sebahagian daripada kemungkinan yg terjadi. Ramai pesakit yang makan ubat tu selama berpuluh tahun tapi tahap buah pinggang mereka masih elok.

Bagaimana nak mengatasi risiko kat atas? Saya ada beberapa cadangan:

1) Pastikan saudara/i sentiasa mengikuti jadual follow up dengan doktor. Bila saudara/i dah start makan ubat tu, doktor akan monitor fungsi buah pinggang, mungkin dalam 3 bulan sekali atau 6 bulan sekali. Kalau ada masalah yg timbul akibat ubat ni, doktor akan hentikan rawatan dengan ubat ni dan gantikan dengan ubat yg lain

2) Amalkan gaya hidup sihat. Jangan merokok, banyakkan bersenam dan kawal pemakanan. Elakkan makanan berlemak dan bergaram yang boleh meningkatkan tekanan darah. Kalau gaya hidup tak dikawal, tekanan darah tetap akan meningkat walaupun saudara/i makan ubat. Akibatnya doktor terpaksa naikkan dos ubat, bila dos ubat bertambah, lagi tinggi risiko yang terpaksa dihadapi oleh buah pinggang saudara/i

Anonymous said... / August 14, 2012 at 3:29 PM  

Salam saya dah 3 bulan ambil Perindopril 4mg.

Kesan sampingan yang saya rasa ialah selalu pening2, kemudian ingatan sya jadi lemah sgt, mcm dlu saya mampu ingat 3,4 hari perkara yg lepas tp lately, even perkara yg smlm pun sy cpt lupa.

adakah ini normal?

Anonymous said... / August 14, 2012 at 4:09 PM  

Wsalam Anon 14 Aug

Pening2 tu kesan sampingan yg biasa dialami oleh siapa2 yg makan ubat perindopril. Sebelum ni tekanan darah saudara/i tinggi dan badan saudara/i dah terbiasa dengan tekanan darah tinggi dlm badan. Bila makan perindopril, tekanan darah menurun dan badan saudara/i mungkin ambil masa untuk adapt/sesuaikan diri semula dengan tekanan darah yg baru. Dalam tempoh badan nak menyesuaikan diri tu maka saudara/i akan mengalami pening2, lemah badan.

Sekarang ni aspek yang perlu dilihat ialah quality of life saudara/i. Saudara/i dapat tak sesuaikan diri dengan kesan sampingan ubat tu? Adakah kesan sampingan ubat tu menjejaskan aktiviti seharian saudara/i? Kalau ya, saya cadangkan saudara/i beritahu doktor yang merawat saudara/i untuk membolehkan doktor merancang rawatan/ubat alternatif untuk rawatan saudara/i. terima kasih.

Anonymous said... / August 14, 2012 at 5:34 PM  

Mcm sya sometimes bila nak tidur tu, rasa mcm berhalunisasi, rasa keletihan terlampau padahal bila saya buat apa2 aktiviti xda pun rasa letih mcm tu..

Quality of life tu quite terjejas kot, yelah bila bangun tidur pun still rasa lemah, letih lagi padahal saya tidur lebih 8 jam.

Saya baru berumur 22 adakah itu normal ataupun dianggap tidak normal bila mngalami situasi sebegini minta pandangan saudara

Anonymous said... / August 14, 2012 at 5:40 PM  

Tambahan, saya seorang yang aktif bersukan, mula mengalami masalah hypertension bila praktikal, sbb semasa parktikal saya mengalami saat2 yg sgt tertekan. Tambahan 5,6 bulan yg lepas saya memg ambil large amount of fastfood.

Sya ajukan kepada doktor namun apa yg doktor beritahu umur sprti sya ini kalau makan garam 2 tan pun mustahil utk dpt hypertension. Doktor beritahu mungkin ada kaitan dgn mslh buah pinggang, memandangkan pd tahun 2008 sy pernah mglami kemalangan dan buah pinggang juga luka, terpaksa dirawat slma 4 hari di hospital. After that recover back, kalau betul lah saya mgalami mslh buah pnggang kenapa baru sekarang, selepas 4 tahun saya accident?

Minta pandangan

Anonymous said... / August 15, 2012 at 5:35 AM  

Salam Anon,

Saya cadangkan saudara/i beritahu doktor yang merawat saudara/i semasa appointment/pemeriksaan yang akan datang. Beritahu doktor semua masalah yg saudara/i hadapi selepas rawatan menggunakan ubat perindopril tersebut bermula.

Berkenaan kemungkinan masalah darah tinggi saudara/i samada berkait dengan masalah buah pinggang atau tak saya x boleh nak komen sebab pertama sebab saya tak ada authority utk kesan/diagnose penyakit, kedua pulak sebab saya x begitu jelas berkenaan sejarah perubatan saudara/i. Sila dapatkan pengesahan berkenaan perkara ni daripada doktor yang merawat saudara/i.

Anonymous said... / August 15, 2012 at 1:42 PM  

Baru tadi prgi amek darah, saya diberi 1 botol untuk kumpul urin dlm masa 24 jam.

10/9 pula akan pergi buat ultrasound, nak tanya boleh detect ke kita ada mslh buh pgng brdasarkan ultrasound? takut pula rasanya

Anonymous said... / August 15, 2012 at 2:25 PM  

Salam Anon,

Ultrasound ni konsep dia lebih kurang macam sistem sonar yang bot nelayan guna untuk tangkap ikan. Bezanya tujuan perubatan, bunyi ultrafrekuensi digunakan untuk buat mapping dan melihat imej buah pinggang saudara/i tanpa perlu pembedahan.

Tekanan darah tinggi yang berkait dengan masalah buah pinggang dinamakan renovascular hypertension. Keadaan ni boleh terjadi bila salur darah besar (arteri) di bahagian buah pinggang tersumbat dengan lemak, ataupun berlaku keadaan seperti fibromuscular dysplasia di mana berlaku pertumbuhan sel yang tak normal di dalam arteri yang menyebabkan salur arteri tersumbat lalu meningkatkan tekanan darah. Proses pemeriksaan ultrasound membolehkan doktor melihat imej buah pinggang dan membuat tafsiran berdasarkan keadaan imej fizikal melalui ujian tersebut.

Buat masa sekarang tak ada apa yang perlu saudara/i takutkan. Ujian ultrasound tersebut merupakan sebahagian daripada prosedur untuk mencari punca masalah tekanan darah tinggi yang saudara/i alami sekarang. Saya cadangkan saudara/i amalkan gaya hidup sihat macam yang saya dah cerita kat komen saya pada 8 aug lepas. Sekiranya ada pertanyaan lanjut dan saya tak dapat nak jawab (saya balik kg raya ni, kg saya tak ada internet), saya sarankan saudara/i ajukan pertanyaan pada mana-mana doktor/ahli farmasi di hospital/klinik/pusat perubatan di mana saudara/i mendapat rawatan. Tq.

Anonymous said... / August 15, 2012 at 3:14 PM  

Terima kasih atas komen saudara, sgt menghargainya.

Kalau betul saya ada mslh buah pinggang, ada peluang ke nak sembuh balik? Risau jugak dibuatnya xpuas lagi nak hidup ni =D

btw, Selamat hari raya , drive safely

Anonymous said... / August 15, 2012 at 6:48 PM  

Berkenaan dengan masalah buah pinggang dan tekanan darah tinggi tu, sekiranya ada masalah..ada la usaha yg doktor akan buat untuk manage masalah tu. Buat masa ni berdoalah banyak2 pada Tuhan supaya kesihatan saudara/i terpelihara + amalkan pemakanan dan gaya hidup yg sihat. Tak perlu risau apa2, ujian tu untuk periksa je.

suhana said... / August 29, 2012 at 9:08 AM  

salam admin..

saya baru berusia 25tahun,tp dah amik perindopril=frusemide...

saya xtahan tiap pagi mual dan muntah je....

ada apa2 cadangan x? saya dah xtahan.

Anonymous said... / August 30, 2012 at 12:57 AM  

Wsalam Suhana,

Saya harap buat masa ni saudari teruskan jugak ambil ubat tu, tapi sila beritahu doktor/ahli farmasi di tempat saudari mendapatkan rawatan secepat mungkin berkenaan perkara ni supaya mereka dapat cadangkan rawatan alternatif (ganti dengan ubat jenis yg lain) disebabkan saudari tak dapat tolerate kesan ubat tu.

Anonymous said... / September 7, 2012 at 5:44 PM  

assalamualaikum..
ayah mertua saya baru sahaja mendapat tahu bahawa dia ada tekanan darah tinggi. Raya ke-4 yang lalu, ayah mertua saya pengsan dan saya telah panggil ambulan, semasa pemeriksaan bp ayah mertua saya 247 ( atas ) dan dia mula mamai. sekarang sudah 2 minggu, apa yang mak mertua saya komen adalah ingatan ayah sudah mula hilang. Banyak perkara dia lupa termasuk nama anak2. saya mengharapkan jawapan. adakah tekanan darah tinggi yang tahap 2 dan 3 itu boleh mengakibatkan penyakit lupa atau hilang separuh daripada memori nya.

Anonymous said... / September 7, 2012 at 10:56 PM  

Waalaikumussalam,

Berdasarkan apa yang saudara/i ceritakan kat atas, ayah mertua saudara/i telah mengalami hypertensive urgency @ hypertensive emergency. Persamaan antara urgency & emergency ni, tekanan darah pesakit naik > 180 mm Hg (systolic) dan > 120 (diastolic). Beza urgency & emergency ni pulak, kalau urgency maksudnya tekanan darah yang tinggi tu walaupun tinggi, tapi kerosakan organ belum berlaku. Emergency pulak bila tekanan darah tinggi tu menyebabkan kerosakan kepada organ dalaman.

Pasal tekanan darah tinggi dan amnesia (hilang ingatan), memang betul sesetengah pesakit akan mengalami masalah lupa, hilang ingatan setelah mengalami masalah tekanan darah yang terlalu tinggi. Kemungkinan terdapat salur darah dalam otak yang pecah akibat tekanan darah yang terlalu tinggi, dan sekiranya salur darah yang pecah tu terletak di bahagian otak yang mengawal fungsi memori, pesakit akan mengalami masalah amnesia.

Saya cadangkan supaya keluarga saudara/i:

(a) Peka terhadap rawatan yang telah ditetapkan oleh doktor. Pastikan ayah mertua saudara/i makan ubat-ubat yang dibekalkan oleh ahli farmasi hospital.

(b) Bantu ayah mertua saudara/i. Dalam keadaan sekarang sokongan keluarga amat penting. Bantu dia dalam menjalankan tugas harian dan pengurusan diri dia.

(c) Pastikan ayah mertua saudara/i datang berjumpa dengan doktor pakar setiap kali tarikh follow up di hospital.

(d) Elakkan ayah mertua saudara/i melakukan aktiviti berat yang boleh menyebabkan dia lelah, sesak nafas atau tercungap-cungap. Sebab bila dia lelah atau sesak nafas, bekalan oksigen ke otak akan berkurang, dan mungkin menyebabkan keadaan dia menjadi bertambah teruk.

Anonymous said... / September 7, 2012 at 11:58 PM  

Assalamualaikum semua,

Terima kasih sebab sudi membaca blog ni. Walaubagaimanapun aku nak bagi tau, aku bukan lagi admin kat blog ni. Disebabkan admin lain malas nak tulis kat sini, sebab tu takde update.

So ni plan aku. Aku akan ansur-ansur transfer contents yang aku tulis kat blog ni ke dalam blog aku sendiri. So kat sana nanti akan ada topik yang sama cam kat sini plus entri yang update.

kalau korang nak komen kat sini xde masalah, aku still akan jawab soalan-soalan yg ditulis kat sini. cuma kalau korang nak baca blog yang update, korang boleh pergi kat blog yang aku baru buat ni:

http://tukangbagiubat.blogspot.com/

Tq.

Anonymous said... / September 12, 2012 at 1:44 PM  

assalamualaikum.

saya pn.azza. terima kasih beri info tentang sakit darah tinggi ayah mertua saya tu.

adakah amnesia yg dialami tu berlarutan beberapa bulan/tahun atau kekal selamanya.?

skrg ni tangan sebelah kiri dan kaki sebelah kanan mmg kurang rasa maksud saya kebas dan berat sket utk berfungsi.... yg peliknya bersilang .... dia juga lupa makan/minum kalau tak diuruskan termasuk ubatnya sendiri. bacaan dlm solat pun dia 90% lupa sb dia kerap bertanya kena baca apa dlm sembahyang tu?...

terima kasih kerana sudi melayan soalan2 saya.

Anonymous said... / September 12, 2012 at 11:20 PM  

Waalaikumussalam puan,

Amnesia bermaksud hilang ingatan, tetapi sekiranya bapa mertua puan hilang ingatan + fungsi berfikir terjejas, maka ada kemungkinan dia dah sampai ke peringkat nyanyuk (dementia).

Saya cadangkan puan bertanya terus kepada doktor yang merawat ayah mertua puan berkenaan peringkat mana masalah ayah mertua puan sebab saya tak ada maklumat perubatan lengkap berkenaan ayah mertua puan.

Sama ada keadaan tu berlarutan atau pun akan pulih, bergantung kepada tahap kecederaan di bahagian otak ayah mertua puan. Yang penting sekarang macam yang saya dah sebutkan sebelum ni, family support adalah penting. Pastikan dia makan ubat yang dah diarahkan oleh doktor untuk mengelakkan masalah ingatan dia bertambah teruk.

Anonymous said... / September 18, 2012 at 9:57 AM  

terima kasih banyak-banyak. seperti yang dinasihatkan saya cuba buat yang terbaik untuk dia. insyaallah...dalam masa terdekat ini saya akan cuba bawa ke hospital taiping utk rawatan seterusnya.

ape pun saya dan suami mengucapkan ribuan terima kasih di atas nasihat dan info-info tu.

assalamualaikum.

Anonymous said... / October 2, 2012 at 7:18 AM  

salam, sy nk tanya satu soalan, kebiasaannya saya dengar apabila mula makan ubat darah tinggi ni dia tk blh stop, kena makan seumur hidup. Betul kah pendapat ini, mengapa? Kalau stop sendiri apa jadi? Bukan apa sekarang ada bermacam2 jenis rawatan alternatif lain yg ternyata berkesan merawat penyakit ini.

Anonymous said... / October 3, 2012 at 11:14 PM  

Waalaikumussalam Anon 2 Oct,

Secara teorinya macam tu la. Sebab badan manusia ni sepatutnya boleh control sendiri tekanan darah kita, bila tekanan darah tu secara konsisten naik maksudnya sistem kawalan tekanan darah dalam badan kita dah rosak, sebab tu kena makan ubat darah tinggi.

Secara praktikal - ada jugak kes yang doktor hentikan rawatan darah tinggi ni bila keadaan pesakit dah improve. Tapi bukan la stop terus ubat tu secara mendadak. Doktor tu akan slowly kurangkan dos ubat tu sikit demi sikit, sambil monitor tekanan darah pesakit tu - boleh stabil ke tak kalau x ambil ubat. Tapi bukan semua pesakit boleh guna teknik ni, sebab kalau macam contoh kes darah tinggi tu disebabkan berat badan berlebihan, pastu pesakit tu dah turunkan berat badan dia. Doktor akan cuba re-challenge treatment tu dengan cara slow2 kurangkan dos ubat sampai stop, pastu monitor semula boleh tak tekanan darah pesakit tu stabil dalam keadaan berat badan dia yang dah turun tu. kalau dah stabil, boleh la stop.

Apa-apa hal pun saya tetap tegaskan, makan ubat berdasarkan arahan doktor. Kalau rasa tak yakin dengan arahan doktor tu, jumpa la doktor lain.

Jenis rawatan lain yang berkesan untuk rawat penyakit ni - setakat yang saya tau makan ubat je la. Boleh bagi contoh rawatan alternatif apa yang berkesan tu?

Anonymous said... / October 4, 2012 at 8:35 PM  

bkn apa sya ada tngk testimoni yg rwtn ozon tu blh mymbuhkan pnykit drh tiggi, n jntung, tp sy tk pernahlah mencuba nya....satu lg sy nk thu... adakah ubat drh tinggi ni akan memberi kesan(rosak) pada buah pinggang,adakah cara utk mengelakkan perkara ini trjadi, smada mengambil mknan2 tertentu, atau mlkukan aktviti2 tertentu, cnth kerap minum air ker.....

Anonymous said... / October 5, 2012 at 12:34 AM  

testimoni tu bukan bukti saintifik. bukti saintifik at least kalau ada clinical trial, ada journal yang berdasarkan kajian yang tu barulah boleh terima. testimoni tu siapa2 pun boleh tulis, asalkan dia pandai menulis.

banyak faktor yang menyebabkan tekanan darah naik. faktor pemakanan, gaya hidup la selalunya jadi punca. nak elakkkan darah tinggi ni mudah je, banyakkan istighfar untuk tenangkan perasaan, berhenti makan sebelum kenyang, bersenam, jangan merokok. tu semua perkara yang sama yang selalu diulang-ulang tapi ramai orang payah nak ikut.

orang zaman sekarang ni suka nak hidup mudah je. hidup ikut cara suka hati masing-masing, lepas tu bila sakit makan ubat. bila makan ubat hospital biasa la akan ada la sedikit sebanyak dapat kesan sampingan ubat. bila dah tak tahan dengan kesan ubat try pulak rawatan ozon, rawatan elektrostatik dan macam-macam lagi la benda2 karut dan menipu camtu.

Anonymous said... / October 9, 2012 at 3:18 PM  

Apa pendapat Karl dengan rawatan kaedah berbekam. Ramai yang memberi reaksi rawatan tersebut berjaya merawat pening kepala.

Anonymous said... / October 11, 2012 at 4:24 PM  

salam...sye nak tanye..ubat-ubatan ap yg sesuai untuk warga tua.berusia 60 tahun, menghidap penyakit darah tinggi dan juga kencing manis..selaintu, sye juga nak tau ape lg rawatan yg boleh digunakan selain makan ubt...dan soalan yg terakhir...sye nak tau pasal peringkat2 penyakit ni....

Anonymous said... / October 16, 2012 at 11:57 PM  

Anon 9 Oct: ikut suka encik la kalau nak berbekam jugak. tapi ubat hospital tu makan la jugak.

Anon 11 Oct: ubatan sesuai - tu kena jumpa doktor dulu. dah check baru tau ubat ape sesuai. soalan kedua dan ketiga tu tak jelas, rawatan selain makan ubat untuk penyakit apa? peringkat2 penyakit apa?

Anonymous said... / October 29, 2012 at 5:17 PM  

Saya berumur 43 tahun, Doktor menyarankan saya memakan ubat darah tinggi jenis Diovan 80, selepas memakan ubat ini bacaan darah saya 110/70. Tapi saya merasa pening kepala yang teruk pada sebelah kanan kepala dan juga mengalami kejang urat lehir & tengkok juga sebelah kanan. Adakah ini kerana dos ubat yang tinggi pada saya. Perlukah saya mengurangkan dos menjadi separuh kepada 40mg. Harap doc dapat beri pendapat. Berapa lama sakit kepala saya akan sembuh.

Anonymous said... / October 30, 2012 at 11:03 PM  

Anon 29 Oct, selalunya kalau tekanan darah turun mendadak, memang akan rasa pening kepala. tapi sepatutnya pening tu tak la teruk sampai mengganggu kerja. dalam seminggu dua lepas tu sepatutnya bila badan encik/puan dah boleh adapt dengan tekanan darah yg baru, pening kepala tu akan beransur hilang.

walaupun begitu, kalau encik/puan tak dapat nak tolerate dengan kesan ubat tu saya harap encik/puan hubungi doktor yang merawat encik/puan untuk beritahu kesan ubat tu. nanti doktor tu akan review balik samada untuk turunkan dos atau tukar dengan ubat jenis lain.

Abidin said... / November 7, 2012 at 4:33 PM  

Salam Doc.
Saya telah mengambil ubat darah tinggi selama 3 bulan dan ada membeli mesin blood pressure monitor jenis OMRON untuk monitoring tekanan darah dirumah. Ada kalanya bacaan blood pressure saya 180/80 selepas jogging tanpa rehat. Selapas rehat setengah jam, bacaan tekanan darah turun kepada 130/80. Adakah ini merupakan satu masalah pada tekanan darah saya. Dan apakah gap antara bacaan atas dan bawah untuk sesuatu masa tekanan darah.

Anonymous said... / November 9, 2012 at 12:10 AM  

Wsalam En Abidin,

Pertama sekali yg jawab soalan2 kat sini yakni saya, saya ni bukan doktor.

Kalau lepas jogging,jantung En Abidin akan berdegup kencang sebab nak supply oksigen kat otot-otot badan yg dah gunakan oksigen masa encik jogging sebelum tu. Disamping tu degupan jantung kencang sebab badan kita nak buang karbon dioksida yg terhasil lepas encik jogging. bila degupan jantung kencang, tekanan darah pun akan naik. benda ni normal untuk semua manusia, tak kira la manusia tu ade darah tinggi ke tak. jadi cara terbaik untuk ukur tekanan darah kita ialah masa kita berada dalam keadaan rehat. dah jogging tu rehat la dalam sejam, pastu baru measure blood pressure tu. baru la dapat tekanan yg tepat.

130/80 tu normal dah tu,maksudnya rawatan doktor tu dah bagi kesan pada tekanan darah encik. kalau tekanan darah encik dah cecah 140/90 walaupun tiap2 hari makan ubat macam yg doktor suruh, maka saya mintak encik jumpa la doktor semula. sebab kalau jadi macam tu maksudnya rawatan encik x berkesan dah, tak pun ada masalah lain pulak yg timbul

Anonymous said... / November 12, 2012 at 6:47 PM  

test2

lina said... / December 24, 2012 at 10:42 AM  

Salam,

Saya nak tanya ada ke injection utk mengurangkan tekanan darah tinggi. kalau ada, kalau kita amik injection tu ada kesan sampingan tak.

Anonymous said... / December 24, 2012 at 12:26 PM  

Salam,

Saya nak tanya kalau tekanan darah tinggi saya tinggi melebihi 180/120 bolehkah dikurangkan tanpa memakan ubat tapi buat senaman 3 kali seminggu boleh ke?

Anonymous said... / December 26, 2012 at 11:32 PM  

salam,

sy brumur 23 tahun..doktor mengenal pasti tekanan darah sy tinggi apabila sy brumur lingkungan 19..semenjak pada hari itu sampai skrg sy diminta ambil perindropil 2mg stiap ari and kdang2 doktor tu nasihatkn sy minta ambil 4mg stiap hari..ikut pada bacaan masa kita follow up..sbnrya sy xpun ikut sangat jadual mkan ubat sy,mksudnya kdang2 smpai sminggu xambik ubat..kdg2 bacaan sy 150/90 kdg2 normal..

soalan sy kt sini sbnrya, apakah kesan dlm menjalankn hubungan seks dgn kadar sy mcamni..?? mungkinkah saya akn mengalami ejakulasi yg cepat dpd yg normal..?? ingin tahu, xlama lagi nk bina rumah tangga..

Anonymous said... / December 27, 2012 at 9:18 AM  

Wsalam semuanya,

Lina 24 Disember,

Injection ubat untuk kawal hypertension cuma akan diberikan dalam kes tekanan darah tinggi yang mengancam nyawa sahaja.

Anon 24 Disember,

Kalau doktor dah arahkan makan ubat, tolong makan ubat macam biasa. pastu nak bersenam ke ape tak kisah la. 180/120 tu tinggi sangat tu.

Anon 26 Disember

Tekanan darah tinggi yang berpanjangan dan tak dikawal boleh menyebabkan mati pucuk.

Ada dua jenis ubat darah yang mengawal darah tinggi yang boleh menyebabkan gangguan kepada aktiviti seks iaitu dari jenis beta blockers dan diuretic.

Saudara masih muda dan ubat yang saudara makan sekarang ni jenis ACEI. ACEI ni tak mengganggu fungsi seks lelaki. Pastikan saudara makan ubat seperti yang diarahkan oleh doktor.

All about said... / January 5, 2013 at 9:30 AM  

salam,baru-baru ni saya hadapi tekanan darah tinggi ...beberapa hari check tekanan darah saya masih tinggi dan doktor memberi ubat jenis hyzaar...adakah ada kesan sampingan selepas ini

All about said... / January 5, 2013 at 9:33 AM  

salam,baru-baru ni saya hadapi tekanan darah tinggi ...beberapa hari check tekanan darah saya masih tinggi dan doktor memberi ubat jenis hyzaar...adakah ada kesan sampingan selepas ini

Anonymous said... / January 29, 2013 at 6:52 PM  

salam....saya seorang lelaki berusia 30tahun...tekanan darah saya mmg tinggi sejak berumur 18tahun.....mungkin lebih muda drpd itu....bacaannya ialah 195/ 120.....sampai sekarang saya masih buntu....ubat-ubat yg doktor beri akan menyebabkan tekanan darah saya turun ke paras 150/110....tetapi membuatkan saya sakit kepala yg teruk dan mengalami muntah2....saya akan berasa normal bila tidak memakan ubatan....saya telah membuat pelbagai ujian....termasuklah ultra sound....tetapi organ saya berada dlm keadaan baik....saya telah pun memakan pelbagai jenis ubat yg doktor sarankan....tapi tidak berhasil...saya akan menjadi sakit teruk selepas mengambil ubatan....tekanan darah saya tidak menentu...kadang2 190/120...kadang2 120/90....kadang2 bole cecah 200 /130....adakah ini penyakit darah tinggi alaf baru?saya tidak ada masalah dlm membuat larian 8km....tiada semput...dan segalanya normal...tetapi saya berasa panas apabila sejuk....dan kadang2 badan saya berasa sejuk apabila org lain panas....tetapi doktor pakar hospital kerajaan tetap memaksa saya menghabiskan ubatan yg diorang bagi....dia kata kalau sakit nanti cepat2 pergi bilik emergency....adakah ini jawapan seorang pakar?.....saya sendiri pun tertanya2....

mudahalih said... / February 2, 2013 at 11:09 AM  

salam...sy sudah 7tahun doktor sahkan menghidap tekanan darah tinggi,doktor bagi ubat confercil 8mg...selama 7 tahun juga kaki saya bengkak.....doktor kat klinik kerajaan sg tua selayang baru cek,kt semua normal.....kemudian doktor bagi surat pergi hospital selayang..pakar ortopedic...dah x ray kt ada tulang tumbuh 30cm...,ambil darah keputusan ok...baru2 ini,kaki sy terlebih bengkak,sy takut..sy pergi klinik kat area kepong...doktok cakap,try buat x ray untuk jantung n ecg klu x silap....sy buatlah kat klinik dahlia bbs....keputusan normal...tp kt doktor,try tukar ubat...di bg ubat co diovan 80/12.5mg...selama 5hari....doktor bg surat buat cek up kat hospital selayang..keputusannya sama...normal...dlm 5hari sy minum ubat co diovan itu bengkak mulai surut....alhamdullillah....sy datang balik kat klinik dahlia...esok doktor suruh sy kembali lagi makan convercil tp 4 mg...beliau nak pastikan apakah bengkak itu dari masalah ubat itu... temu janji sy 6/2/2013 pergi klinik kerajaan...apakah ubat itu ada d klinik kerajaan?atau yg hampir sama...bukan saya x mau pergi kat swasta...tp ubat tu mahal bg sy yg hanya seorang suri rumah....sebab mesti ambil selamanya....dan apakah kesan sampingan ubat co diovan itu untuk sy klu mengambil dlm masa yg panjang....umur sy sekarang 43tahun...terakhir cek 117/80 makan convercil 4mg...tp sy rasa kaki sy mulai bengkak kembali....dlm hati,mungkin memang ubat itu yg mengakibatkan kaki sy bengkak...buang air kecilpun x lawas....buah pinggang doktor kt x da masalah...jd selama 7tahun kaki sy bengkak karena mungkin ubat x sesuai....jutaan terimakaseh sebelumnya karena sudi menjawab pertanyaan sy ini....

Anonymous said... / February 8, 2013 at 10:30 AM  

salam...saya berumur 42 thun telah disahkan ada darah tinggi swtahun yg lalu 120/86 about that range. saya diberi ubat perindopril dan amlodiphine makan sebelum dan sesudah makan 1/2 biji tiap pagi dan ubat kolestrol pada waktu selepas makan malam. selepas mgamalkan pengambilan ubat tersebut saya tidak lagi mengalami sakit kepala dan rasa lebih sihat. apakah kesan nya sekiranya saya berhenti dari mengambil ubat ubatan tersebut? sbb skarang saya cuma jaga makan dan mengamalkan gaya hidup yg lebih sihat. saya juga bimbanf kiranya terus mengambil ubat2an tersebut akan menjejaskan buah pinggangsaya.

Anonymous said... / February 8, 2013 at 8:47 PM  

salamalaik, saya 32 thn n ambil enalapril 20mg dr klinik kerajaan tp bp sy masih 150/100 n pulse tinggi dlm 80-90 jd sy tukar d klinik swasta Ladoz 2.5mg(bisoplolo+ ydrochlorothiazide)dlm masa 7 hari bp msh lg 150/100 purata jd skr tukar kpd Azoren (medoxomil+amlodiphine). lepas 2 hari bp saya masih 150/100 purata. utk nota profil darah saya semuanya bormal termasuk renal function, liver n jg LDL. cuma HDL jer tak cukup. pohon pandangan

Anonymous said... / March 10, 2013 at 12:17 AM  

Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading it,
you will be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and definitely will come back someday.
I want to encourage you to definitely continue your great writing, have a nice afternoon!


my webpage how to start a Cleaning business from home

Anonymous said... / March 10, 2013 at 10:34 AM  

Fantastic post however I was wanting to know if you could write a litte more on this
topic? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further. Many thanks!

Also visit my page: "heterotypic"

Anonymous said... / March 15, 2013 at 11:08 PM  

Me and ozzy fucked more difficult, trying to show to my god!

FUCK YES!' ahead of cumming inside my warm pussy. were still fucking

My blog ... hcg injections

Anonymous said... / March 18, 2013 at 3:27 AM  

eхcellent publіѕh, very informatіve.
I wonder why the opposite experts οf this
sectoг do not understаnd this.
Yοu must proceed youг wгіting.
I am ѕurе, уou've a great readers' base alrеaԁy!


Revieω my web-site ... hcg snohomish

Anonymous said... / May 27, 2013 at 3:26 PM  

Thanκs desіgnеd fοr sharing such a gooԁ thought, paragraph іs
fastidious, thаts why i hаvе read it cοmpletely

Сhеcκ out my webpage payday loans

Anonymous said... / June 3, 2013 at 5:32 PM  

Free Windows Password Reset Software - http://www.
windowspasswordrecovery.tk - For Windows8, Windows 7,
Vista, XP, Windows 2000, Windows Server 2003
and 2008 and NT passwords - Easy Free Password Recovery Software
- Crack Windows Passwords

Hi there, I do believe your website could possibly be having web browser compatibility issues.

Whenever I take a look at your website in Safari, it looks fine
however when opening in I.E., it's got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, great site!

Anonymous said... / June 4, 2013 at 3:40 PM  

Free PSN Code Cards

Visit my web blog: psn Code generator

Min said... / June 5, 2013 at 4:33 PM  

Nak tanya kenapa ubat micardis tiada dlm penerangan tuan dlm ini.apa ka kesan sampingan ubat ini pula.saya hanya ambil ubat in dlm 40mg sahaja.sekarang bacaan saya sudah kurang dari
140/90.u tuk makluman tuan,saya telah menurunkan berat nadan drp 100kg kpd 84kg sekarang dgn ketinggian 1.63m.

Adakah boleh saya berhenti ambil ubat ini.untuk makluman tuan,saya telah berhenti ubat ini hampir 3bln dan didapati bacaan seperti di atas.

Anonymous said... / June 6, 2013 at 8:34 AM  

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of
versions 2.xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.
tk The free professional solution for recovering lost passwords
to RAR and WinRAR archives.

Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, let alone the content!

Anonymous said... / June 6, 2013 at 9:18 AM  

If you want a Premium Minecraft Account check out this generator.
With it you can generate a unique Minecraft Premium Account which no one else has!

You can Download the Free Premium Minecraft Account
Generator http://www.free-minecraft-download.tk

hey there and thank you for your info – I've certainly picked up something new from right here. I did however expertise several technical issues using this website, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm complaining, but
slow loading instances times will very frequently affect
your placement in google and can damage your high-quality score if
advertising and marketing with Adwords. Well I'm adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective exciting content. Ensure that you update this again very soon.

Anonymous said... / June 6, 2013 at 11:24 AM  

Are you tiered of completing surveys only for them not to unlock your file?

Do you want to bypass all online survey sites? Here is the
solution http://sharecashdownloader2013.tk
Having trouble downloading very important file from ShareCash, FileIce, Upladee or others
due to no surveys showing up?
Thanks to our newest tool, you will be able to download everything you want whenever you want!

Works on all fileice surveys, with just
one click of a button you will be able to start downloading the file, for free!


Also works on sharecash surveys. Clicking in the image above will take you
to a video tutorial for this tool.
To learn how to use Fileice Survey Bypass you can click here, you will be taken to a short
tutorial on how to use the tool.
Download ShareCash, FileIce, Upladee Survey Bypass Now! http://sharecashdownloader2013.
tk
Working Fileice Survey Bypass Download it here http://sharecashdownloader2013.
tk

Anonymous said... / June 18, 2013 at 3:47 PM  

Hari tu doktor salah bagi ubat darah tinggi kpd sy.. Atas masalah teknikal doktor yg meraway saya tiada dan doktor lain hanu bagi ubat tambahan tanpa merujuk betul2 diskripsi ubat saya terdahulu.. Soalan sy; apa kesan mengambil ubat captoril bersama perindopril pd masa sama? Dn adakah kesan ini berkekalan? Dn jika ada syor utk mengurangkan kesan mohon dikongsi.. Utk makluman kini sy berasa kurang selesa terutama pd masa malam.. Tekanan darah cepat naik walaupun melakukan aktivii ringan dn pening kepala.. Mohon info bro.. zircornes2010@yahoo.com afendy

iznurriz said... / August 12, 2013 at 11:51 PM  

Sy bru berusia 32 thun dan disahkn dr menghdap darah tggi dan trpksa mkn ubt jnis exforge.adakah ubt jenis ini mempunyai kesan sampingan jika dimakan sepanjang hayat?

Anonymous said... / August 22, 2013 at 9:42 AM  

salam saya baru lepas bersalin. semasa mengandung tekanan darah ok tahap optimal cuma seminggu nk brsalin darah naik dan saya terpaksa ceaser... minggu terakhir pantang darah naik 150/110 jantung laju bacaan pulse 90-100. DOC bg metropolol dan captropil. skang tekanan dh ok 120/80. Tapi baru2 ni saya g check up darah naik 130/90 mungkin sbb nervouse.tapi bila saya check sendiri dirumah tekanan ok... so doc tambah dos captropil dari 1biji 2kali sehari ke 2biji 2kali sehari.. Metaprolol dh stop sbb jantung dh ok.. saya betul2 yakin darah dh turun sbb saya monitor bacaan darah 3x sehari... soalannyer blh x saya continue
captropil dos yg pertama 1biji 2kali sehari tu... sbb saya slow2 nk berhenti pengambilan ubat hospital... tq

Anonymous said... / September 26, 2013 at 10:23 PM  

salam.. sy berusia 22 tahun.. hampir 4 bulan sy mengambil ubat amlodipine 5mg... selepas sy makan ubat ini, sy sering pening2 dan merasakan denyutan jantung sy laju.. adakah ini dari kesan ubat yang sy ambil?.. baru-baru ini sy membuat pemeriksa tekanan darah tp tekenan darah sy masih tinggi... sy merasa sangat risau..

Pretty Craft said... / May 20, 2014 at 10:38 PM  

Saya nak tny, selepas berhenti mkn ubat darah tggi, bleh ke darah tggi tu dtg balik? Fariza..

Anonymous said... / June 17, 2014 at 10:26 AM  

Mula2 doktor beri saya peribumine,kemudian amplodipine dan skrg btukar kepada perindopril...sekiranya saya mahu mengandung..ubat yg mana sepatutnya saya ambil?

Unknown said... / September 6, 2014 at 12:13 AM  

salam, ibu saya adalah salah seorang pesakit darah tinggi. Baru-baru ni, dia mengalami hilang ingatan selama 3-4 jam. adakah benda ni terjadi sebab darah tinggi?

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:07 AM  

Salam1 Malaysia jg..apa kata cb kunjung k blog sy..
Dpt atasi tnpa mninggalkn kesan smpingan.
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:10 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:12 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia n tdk efek pd buah pinggang.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Atau hubungi terus
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:13 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:15 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:17 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:18 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:19 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:20 AM  

Wkmslm..sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1
Nissa
0193584312

Unknown said... / November 6, 2014 at 11:22 AM  

Secara jujurnya sy takut bile melihat kesan sampingan bile ambil ubat darah tinggi.sy ade alternatif lain utk mgawal tekanan drh tinggi tnpa bgntung kpd ubat..ianye sec semulajadi n bebas drpd bhn kimia.jom singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1

Nissa
0193584312

EmmaZaizan said... / November 11, 2014 at 2:21 PM  

Thank you. saya ada mesin yang dah dekat 10 tahun ni. tapi still tak pandai guna. mak ngan ayah je tau... sekali jumpa cari apa fungsi dia. terima kasih sangat2. very helpfully :0

fendy said... / November 24, 2014 at 8:44 PM  

tq atas informasi. Siapa yg ada darah tinggi tu, kenalah jaga kesihatan secara serius. Adik ipar saya baru je umur 30 tahun dah kena strok lumpuh separuh badan. Puncanya hipertensi @ darah tinggi.


http://aloeveramujarab.com

Anonymous said... / January 14, 2015 at 6:34 PM  

Salam.. Informasi yang sangat baik untuk yang menghidap masalah darah tinggi. Saya baru dinasihat doktor untuk makan ubat perindopril 5mg sekali sehari. Bacaan eGFR sy terkini ialah 78 (CKD stage 2), uric acid (444 - normal 200-420).

Bacaan tekanan saya sebelum makan ubat 135-150/85-95. Selepas makan ubat pada hari ni tekanan darah saya lebih stabil < 120/ < 80. Saya ada terbaca tentang kesan pada buah pinggang dari pemakanan ubat ini.

Dan saya juga ada terbaca tentang bagaimana untuk jaga buah pinggang secara asli. Contohnye air rebusan daun parsley boleh digunakan untuk cuci buah pinggang untuk mengeluarkan toksik. garam melalui air kencing. Boleh ke ini diamalkan? Saya juga baru mengambil habatus sauda untuk kesihatan tubuh badan. Boleh kah ini diamalkan disamping ubat darah tinggi yang saya ambil?

Boleh komen tentang ini?

Unknown said... / January 15, 2015 at 8:37 PM  

Apa yg sy faham tiada mslh utk minum air rebusan n mengambil habbatus sauda d samping ubat yg Doktor bg.cuma seeloknya jarakkan at least 2 j slps mkn ubat hospital.Walaubagaimanapun ade alternatif lain y bole dicuba utk atasi drh tinggi sec semulajadi tanpa kesan sampingan.InshaAllah bole berkesan n sembuh dgn izinNya..

http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1

Nissa
0193584312

Anonymous said... / March 18, 2015 at 8:01 PM  

Assalam. Dok beri saya atenolol 50mg,perindopril 8 mg dan hydroclorothiazide 25 mg. Bila masa yg sesuai utk ambil ubat tersebut dan blh kah dimakan serentak?

syehcool said... / April 9, 2015 at 5:54 PM  

Assalaamu'alaikum. Saya ada sebuah blog membincangkan tentang kesihatan. Saya seorang pesakit jantung dan pernah mengalami serangan jantung 6 tahun dulu. Ada beberapa orang pengunjung blog saya bertanyakan soalan tentang penyakit yang mereka alami dan saya panjangkan kepada tuan untuk memberi sedikit nasihat kesihatan. Begini masalahnya: "Saya nak tanya. Saya berasa Ada angin panas di belakang badan. Kadang-kadang di bahu Dan juga di Bahagian badan lain. Selain itu, ada juga rasa lenguh di bawah ketiak kiri. Ada kah itu berkaitan dengan Sakit darah tinggi saya Atau pun kesan Dari ubat yang saya makan? Terima kasih." Terima kasih.

syehcool said... / April 20, 2015 at 4:41 PM  

Minta pandangan kedua tentang ubatan yang saya makan (dipreskripsi oleh doktor pakar Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah). Pagi: Gliclazide sebelum makan, 2 biji Metformin, Coralan (Ivabradine) 1 biji, Digoxin 1/2 biji dan Bisoprolol 1/2 biji (di samping 2 jenis ubat peringkat percubaan projek CRC - ganti aspirin). Malam: Gliclazide sebelum makan, 2 biji Metformin, Coralan (Ivabradine) 1 biji, ditambah Atorvastatin 1 biji. Sekarang saya rasa lebih cepat penat bila buat kerja dan sendi2 jari kaki dan tangan sengal2 berbisa. Harap dapat nasihat tuan. Terima kasih.

Unknown said... / May 7, 2015 at 2:59 PM  

Saya sekadar mberi pandangan.ubat2 an hospital sememangnya ada mengandungi bhn yg bole mberi kesan sampingan.ia termasuklah simptom2 lain spt loya,nk muntah,lemah..bole juga rujuk kpd pakar krn ditakuti anda alah kpd ubat tsbt..

Seandainya perlukan konsultasi n ingin ikhtiar atasi mslh tsbt sec semulajadi n selamat bole la sms ke sy nissa 0193584312

Atau kunjungi blog sy

http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/cara-mengatasi-masalah-darah-tinggi.html?m=1

t.kasih
0193584312

Unknown said... / October 4, 2016 at 12:29 AM  

Atasi darah tinggi dgn bekam sunnah. Dan pengambilan habatusauda. Nabi s.a.w mengalakkan umatnya berbekam. Semoga kita yakin sepenuhnya apa yg dinasihatkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Unknown said... / November 5, 2016 at 2:05 PM  

Assalmualaikum dan selamat ptg.. nak tanya suami sya mngidap darah tinggi 180/110 doctr swasta bg ubat APO METOPROLOL 100MG, dktr suruh mkn hanya stengah biji. sesuai kah setengah bji di makan bagi pnyakit darah tinggi suami sya yg 180/110?

shahrul said... / November 17, 2016 at 5:45 PM  

metoprolol100mg..tinggi dos tu Puan.50mg pun masih tinggi. Adakah Doc swasta tu regular Doc kpd suami Puan atau 1st time jumpa. Dos yg tinggi side effect pun agak kuat (bergantung pd individu)

AkuFauzi said... / December 12, 2016 at 8:39 AM  

Assalamualaikum, sy makan ubat perindopril 4mg akibat stres menjaga ayah. Sy cikgu dan masih muda lingkungan umur 37 tahun...mula dikesan pd 2016 akibat karenah melayan ayah yg bermacam2 perangai. Kerja2 disekolah dpt sy laksanakan tanpa tekanan tetapi bila balik ke rumah sy akan jd stres melihat ayah sy pun sudah ckup stres dan selalu setiap sabtu dan ahad sy akan ke sekolah buat keje atau rehat2, lepak dengan pak guard...doktor diagnose mmg sy (kedua2 belah ayah dan mak) ada darah tinggi...sy akur dan mula bersenam tetapi ubat tetap diteruskan...sy pun pelik. Skrg cuti sekolah, ayah dihantar ke rumah akak dan akak pun jd stres melihat benda yg sama. Ya memang betul ayah adalah syurga akhir pd kami semua tp berat mata memandang, berat lg bahu memikul melihat karenah2 ayah. Mak meninggal sudah 3 tahun dan tabik pd arwah mak menjaga ayah dengan tabah...akhir pd sy, sy lak jd stres sdgkan disekolah sy pergi sangat2 hepi tak terkata...balik rumah sy akan mengurung dlm bilik lps menyediakan semua kelengkapan ayah...

Anonymous said... / December 20, 2016 at 9:42 AM  

Saya baru berumur 40 thn. Beberapa hari lepas pergi ke klinik utk membuat medical check up terkesan tekanan darah saya sgt tinggi iaitu 196/109. Saya terus dinasihatkn utk terus pegi ke emergency d hospital terdekat. Masa di emergency bp diperiksa beberapa kali dan terpaksa diberi ubat utk stabilkn darah. Akhirnya saya diberi ubat Amlodipine 5mg stok utk 7 hari dan diarahkan utk ke Klinik kesihatan utk review seterusnya. Persoalannya saya seorg yg aktif dlm event larian 10km ke atas dan jenis sukan adalah trail run, hiking & climbing. Bolehkah saya meneruskan aktiviti saya seperti biasa?

Unknown said... / December 30, 2016 at 5:20 PM  

kenapa ye prazosin mnjdi pilihan terakhir utk ubt drh tinggi

Unknown said... / April 10, 2017 at 12:10 AM  

mcm mna kalau kita dh biasa mkn prazosin n skrg bertukar kpd terazosin...ada ksn smpingan apa2 ke??

Unknown said... / April 16, 2017 at 3:28 PM  

Apa kaitan tekanan tinggi darah (130/90) dengan datang bulan..adakah blh menyebabkan datang bulan menjadi tidak normal.

Unknown said... / April 18, 2017 at 7:46 PM  

Assalam, apa kah perbezaan DoS bg covapril 4mg dan cozaar 50 mg.

Unknown said... / April 18, 2017 at 7:47 PM  

Assalam, apa kah perbezaan DoS bg covapril 4mg dan cozaar 50 mg.

dr.mercy lara said... / June 28, 2017 at 10:01 PM  

Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai atau perempuan dirasuk kesihatan yang serius dan 100% dalam penjualan atau pembelian buah pinggang perlu segera menghubungi hospital. Mercy lara e-mel: mercylarahospital@gmail.com. Oleh kerana kita mempunyai ramai pesakit yang masih hidup. Memerlukan pemindahan buah pinggang, anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan memberi anda $ 800,000 untuk buah pinggang beliau. Kami juga mempunyai ubat untuk HIV / bantuan Untuk mengatasi perkara ini, sila hubungi kami melalui e-mel: contact @.

EMAIL: mercylarahospital@gmail.com

WhatsApp nombor; +2348053930975

Terima kasih.

Anonymous said... / August 30, 2017 at 10:35 AM  

Are you looking for a business loan, personal loans, mortgages, car
loans, student loans, debt consolidation loans, unsecured loans, risk
capital, etc. ... You are in the right place
Your loan solutions! I am a private lender who lends
Individuals and businesses at a low interest rate and affordable
Interest rate of 3%. Contact us by email: powerfinance7@gmail.com

LOAN APPLICATION FORM
**********************
Your full name:
Country/State:
Loan Amount:
Duration
Phone:
Monthly income:
Occupation:

Awaiting your swift response.
May Allah bless you.
IBRAHIM MUSA
power Financial Service Pvt.
Contact Us At :powerfinance7@gmail.com
WhatsApp Number +919717357946

DR UMAR said... / November 12, 2017 at 11:48 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjualnya
Buah pinggang? Ia adalah anda
Mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang
Kerana pecahan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
Lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
Jumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya ialah Doktor UMAR
Saya seorang ahli nefrologi di Klinik UMAR. Klinik kami adalah
Khusus dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga merawat
Pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan
Penderma yang sepadan
Kami terletak di India, Turki, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait
Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: doctorumarclinic@gmail.com

Yang ikhlas,
DR UMAR.

Anonymous said... / December 2, 2017 at 5:08 PM  

Salam admin....saya br berumur 22 tahun...last saya check semua ok...masuk bulan 12 doc detect tekanan darah saya naik sampai 170...selang sehari check turun 163/91

Unknown said... / December 11, 2017 at 6:54 PM  

Sy berumur 29 tahun. Sy mula mkn ubt darah tinggi selepas saya admit di emergency hospital akibat masalah sesak nafas.doctor ckp serangan jantung. Bp saya masa tu 200/120 dan tidak stabil.
Bacaan syatolic tinggi dan tak turun. Sy dipantau selama 4 hari.tapi bp masih tinggi. Selepas keluar hospital ..doctor bg sy
Felodipine 10mg
Bisoprolol 2.5mg
Furosemide 20mg
Simvastin 40mg (kolesterol)
.
Sudah 7 bulan sy mkn ubt ni. Memang ada perubahan pada bp sy. Tp sy pernah cuba skip tak mkn ubat ni dan bp naik skit.

Sy tak tahan sakit kepala dan kaki kerap bengkak air.

Anonymous said... / December 24, 2017 at 11:42 PM  

Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
dan ini adalah e-mel kami:
info.dallascountyhospital@gmail.com

Unknown said... / December 30, 2017 at 9:12 AM  

Kami amat memerlukan penderma buah pinggang di seluruh dunia dalam jumlah 800,000.00, EUROS ..
hubungi dr maria untuk maklumat lanjut mengenai prosedur buah pinggang:

  E-mel; danielshospital55@gmail.com

Whatsapp; +2348181726727

Terima kasih..

Medical Value Travel India said... / January 4, 2018 at 10:23 PM  

Thank you, that was just an awesome post!!!.....

Medical Value Travel India said... / January 10, 2018 at 3:32 PM  

its very cute. thanks too share.....

Tips and Tricks blog said... / January 13, 2018 at 7:34 PM  

I love that idea. Awesome Post..

penile prosthesis said... / February 17, 2018 at 6:40 PM  

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Dr Macpherson said... / March 11, 2018 at 8:19 AM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual anda
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang
kerana pemecatan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
jumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya ialah Doktor MACPHERSON
am a
Nefrologi di KLINIK MACPHERSON. Klinik kami adalah
khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan
membeli
dan pemindahan buah pinggang dengan hidupan
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, India
Sekiranya anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: doctormacphersonclinic@gmail.com

Selamat sejahtera
DR MACPHERSON.

dr ameer said... / March 19, 2018 at 1:11 PM  

Adakah anda masih di luar sana melalui krisis kewangan, dan anda ada apa yang kami berikan kepada anda wang dan masih kekal sihat, saya ingin memberitahu anda itu Saya menjual KIDNEY saya ke hospital fortis dengan jumlah $ 180,000 USD, sekarang gembira dengan kehidupan saya kerana saya masih sangat sihat, jika anda mahu menjual anda buah pinggang, anda boleh menghubungi hospital dengan e-mel mereka [ fortis.hospital.in@gmail.com] mereka kami juga membayar anda sebahagian daripada wang untuk anda memproses visa anda untuk datang untuk pembedahan dan selepas itu pembedahan mereka memberikan anda wang tunai yang seimbang, saya bentuk Indonesia, jika anda berminat anda boleh menghubungi hospital melalui fortis.hospital.in @ gmail.com

Dolores Delgado said... / March 21, 2018 at 8:41 PM  

Adakah anda mempunyai sebarang pertanyaan atau pertanyaan mengenai perkara ini? ¿Está buscando una oportunidad de vender su riñón por dinero debido a un colapso financiero y no sabe qué hacer? Anda boleh menghubungi kami dengan menghubungi pihak lain untuk menghubungi kami di sini. Ini adalah khusus untuk tragedientos médicos de clas primera. como Cirugía cardíaca, Cuidado del cáncer, Cirugía de espusión espinal, mastectomía di manga y otras cirugías importantes. Sila hubungi kami: (ubthhospital6@gmail.com). Buena suerte Buena suerte

Dra. Michelle Nath

Unknown said... / March 27, 2018 at 9:46 PM  

Halo, Adakah anda ingin mengetahui cara menjual buah pinggang anda? Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Donor Buah Pinggang diperlukan dengan segera, Hubungi Dr Schmidt untuk menjual organ anda, untuk 240000 pound; melalui e-mel UNIVERSITYOFABERDEENHOSPITAL@qualityservice.com atau whatssap +447520637030
Terima kasih

Dr. Lenin C said... / April 6, 2018 at 8:37 PM  

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Health and Wellness Blog India said... / May 22, 2018 at 2:15 PM  

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Dr. Vanita Arora said... / June 5, 2018 at 5:26 PM  

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Luis said... / June 6, 2018 at 7:27 AM  

Kami amat memerlukan penderma buah pinggang dengan baik

dianugerahkan sebanyak $ 300,000.00

Orang yang berminat patut berbuat baik
 
hubungi kami sekarang untuk maklumat lanjut.

E-mel: kerehealthcenter@gmail.com

Nombor Telefon: +1 631 816 2311

Penile Implant said... / June 23, 2018 at 2:25 PM  

That is great to hear, thank you for reading!

marie said... / September 8, 2018 at 9:21 AM  

Ini adalah kisah hidup sebenar tentang saya Miss marie dan Dr.Raj di hospital narayana, yang saya berikan satu buah pinggang saya untuk mendapatkan wang dan dia telah membayar saya sejumlah wang ($ 290,000,00usd dolar) sejumlah wang beberapa hari sebelum pemindahan itu berlaku , saya sangat miskin dan saya mendapati sukar untuk saya makan, saya dapat melihat kesaksian membicarakan bagaimana Doktor Raj memberi ganti rugi kepadanya dengan memberikan buah pinggangnya oleh seorang ken Sean yang mengatakan sesiapa yang berminat
harus memberikan percubaan dan kembali kepada kesaksian, saya menyalin e-mel sebagai (narayanahealthcare.in@gmail.com) dan menghantar e-mel kepadanya dalam waktu kurang dari tiga jam saya mendapat balasan dari Doktor dan kami tawar-menawar dan saya mengambil langkah berani semua perjanjian yang perlu, dalam beberapa hari lagi saya dibayar seperti yang telah dipersetujui oleh kami berdua dan tarikh telah diambil untuk operasi dan beroperasi kepada saya untuk menyelamatkan pesakit tanpa sebarang masalah dan saya mendapat wang tunai saya, saya kini menyelesaikan kewangan dan tegas, jangan teragak-agak hubungi hospital (narayanahealthcare.in@gmail.com)
Masalah kewangan saya sudah berakhir dalam kehidupan dan saya gembira sekarang. TERIMA KASIH TUHAN

Dr Michel Williams said... / October 13, 2018 at 9:22 PM  

Kami memerlukan tempatan DONORs yang sanggup dan mampu untuk pesakit buah pinggang.

Jika anda berminat mendermakan buah pinggang anda, balas saya kembali kepada saya
e-mel dengan maklumat berikut di bawah

NAMA PENUH ANDA:
ALAMAT (hanya bandar / daerah)
AGE:
SEX:
JENIS DARAH:
NOMBOR TELEFON:

Terima kasih Bless - DR. e-mel williams micheal:
ofureclinickidneyfoundation@gmail.com juga whatsapp kami melalui +19042930117

Unknown said... / October 17, 2018 at 12:34 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami (Appolo) amat memerlukan O + ve, A + ve dan B + ve buah pinggang penderma dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang kacak sebanyak $ 300,000.00US dolar. Mana-mana orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel: apollohospital21@mail.co.uk

Dr. Snow said... / November 20, 2018 at 6:26 AM  

Ini untuk memaklumkan kepada lelaki atau wanita awam yang sihat dan 100% serius dalam menjual buah pinggangnya dengan segera menghubungi Hospital Dr.Snow .. e-mel: Drshowshospital@gmail.com, kerana kami mempunyai ramai pesakit yang kini sedang menjalani rawatan Pemindahan buah pinggang .., Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang kerana pemecahan kewangan dan kami akan membeli buah pinggang anda untuk jumlah $ 800,000EUROS untuk buah pinggang.dan juga kami mempunyai hiv / bantuan cureif anda perlu disembuhkan juga hanya email kami sekarang,

EMAIL; drsnowshospital@gmail.com

WhatsApp: +2348106847055

Selamat sejahtera
Dr.Snow's

Dr.elvis said... / November 23, 2018 at 9:33 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? atau Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang akibat pemecahan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, maka hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda jumlah yang baik untuk buah pinggang anda. Nama saya (Doktor Elvis Whyte) adalah seorang Phrenologist di hospital kami yang mengkhususkan diri dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan kehidupan penderma yang sepadan. Hubungi E-mel: doctorelviswhyte@gmail.com atau whatsapp kami hari ini +2347083629144 untuk maklumat lanjut

Drella Brenton said... / December 7, 2018 at 12:00 AM  

Halo, kita memerlukan penderma segera sekarang.
jika anda sudah bersedia untuk menjual sperma, telur, buah pinggang, hati untuk $ 500,000.00 hubungi hospital dengan segera: Drellahospital@gmail.com
ini adalah tempat yang tepat untuk menjual / membeli dan menderma buah pinggang

Adams said... / December 19, 2018 at 4:37 AM  

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Anonymous said... / January 8, 2019 at 9:22 PM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 8, 2019 at 9:22 PM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 8, 2019 at 9:22 PM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 8, 2019 at 9:22 PM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

MOHAMMED Ail said... / January 22, 2019 at 4:11 AM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan, Jerman dan lain-lain
alimohammed5932@gmail.com
Whatsapp: +905338534346
Whatsapp: +905338534346

MOHAMMED Ail said... / January 22, 2019 at 4:11 AM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan, Jerman dan lain-lain
alimohammed5932@gmail.com
Whatsapp: +905338534346
Whatsapp: +905338534346

MOHAMMED Ail said... / January 22, 2019 at 4:12 AM  

Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan, Jerman dan lain-lain
alimohammed5932@gmail.com
Whatsapp: +905338534346
Whatsapp: +905338534346

Anonymous said... / January 23, 2019 at 6:46 AM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 23, 2019 at 6:46 AM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 23, 2019 at 6:46 AM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Anonymous said... / January 23, 2019 at 6:46 AM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Zaki said... / January 29, 2019 at 2:28 AM  

Ini adalah untuk memberitahu orang awam Lelaki atau Perempuan yang sihat dan 100% serius dalam menjual buah pinggang mereka perlu segera.

Hubungi Hospital St Thomas. Oleh kerana kami mempunyai banyak pesakit yang berada di sini untuk pemindahan buah pinggang, buah pinggang dibeli £ 350,000 00 GBP.

Nama saya ialah Doktor George Winston; Saya seorang ahli nefrologi di UK St Thomas Hospital. Hospital kami khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang / pemindahan dan rawatan organ lain, kami juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang hidup dan sihat. Kami terletak di Uk, India, Turki. Jika anda berminat untuk menjual buah pinggang anda jangan ragu untuk menghubungi kami dengan ikhlas dan jujur.

WhatsApp: +44 7957 754628

E-mel: georgewinston00@aol.com

Dr. George Winston

Drella Brenton said... / February 22, 2019 at 9:10 PM  

Halo, kami memerlukan penderma segera sekarang.
jika anda sudah bersedia untuk menjual sperma, telur, ginjal, hati untuk $ 500,000.00 hubungi hospital dengan segera: drellahospital@gmail.com
ini adalah tempat yang tepat untuk menjual / membeli dan menderma buah pinggang

DR UMAR said... / March 7, 2019 at 10:19 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk $ 800,000USD? Ia adalah anda
Mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang
Kerana pecahan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
Lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
Jumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya ialah Doktor UMAR
Saya seorang ahli nefrologi di Klinik UMAR. Klinik kami adalah
Khusus dalam pembedahan Renal dan kami juga merawat
Pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan
Penderma yang sepadan
Kami terletak di India, Sepanyol, Perancis, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait
Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: doctorumarclinic@gmail.com

dengan penuh perhatian
DR UMAR.

Ahmed1 said... / March 8, 2019 at 8:26 AM  

Jual buah pinggang anda di sini untuk $ 300,000 untuk maklumat lanjut hubungi WhatsApp Surgawi: +917204719376 Whatsapp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Terima kasih.

Ahmed1 said... / March 8, 2019 at 8:26 AM  

Jual buah pinggang anda di sini untuk $ 300,000 untuk maklumat lanjut hubungi WhatsApp Surgawi: +917204719376 Whatsapp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Terima kasih.

Ahmed1 said... / March 8, 2019 at 8:26 AM  

Jual buah pinggang anda di sini untuk $ 300,000 untuk maklumat lanjut hubungi WhatsApp Surgawi: +917204719376 Whatsapp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Terima kasih.

apollo hospital said... / March 23, 2019 at 4:05 PM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami (Appolo) amat memerlukan O + ve, A + ve dan B + penderma buah pinggang dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang tunai $ 1,000,000.00USUS. Mana-mana orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel: apollohospitalonline@gmail.com

Sathya said... / May 20, 2019 at 11:02 PM  

Perdamaian dan rahmat Allah menyertai kamu semua.
Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, kami akan menawarkan anda jumlah yang sangat baik untuk buah pinggang anda. Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penyumbang yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
WhatsApp: +919902828861

reliance finance said... / June 30, 2019 at 6:55 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami khusus dalam Pembedahan / Pemindahan Buah Pinggang dan rawatan organ lain, akan segera memerlukan O, A dan B penderma buah pinggang dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan anda jumlah tampan $ 1,000,000.00USUS dolar. Mana-mana orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel: apollohospitalonline@gmail.com
app apa-apa tidak: 919108260840

Sathya said... / July 26, 2019 at 9:48 PM  

Perdamaian dan rahmat Allah menyertai kamu semua.
Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, kami akan menawarkan anda jumlah yang sangat baik untuk buah pinggang anda. Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penyumbang yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
WhatsApp: +917428564310

DR Ravi said... / August 16, 2019 at 7:57 PM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

DR Ravi said... / August 16, 2019 at 7:57 PM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

DR Ravi said... / August 16, 2019 at 7:57 PM  

Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
Whataspp: +917204719376
Whataspp: +917204719376
sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Unknown said... / September 8, 2019 at 8:04 PM  

Adakah anda mahu menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami (Appolo) adalah perlu keperluan untuk O + ve, A + ve dan B-penderma buah pinggang dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan sejumlah 5crore yang kacak. Mana-mana orang yang berminat Sila hubungi kami melalui email:apollohospitalonline@gmail.com
Telefon whatapp: + 919108260840

Chief Eli Mark said... / January 14, 2020 at 5:54 PM  

Anda dialu-alukan untuk VANTAGE MEDICAL CENTER, di sini anda akan mendapat kepuasan maksimum yang anda perlukan dan kepuasan anda adalah keutamaan. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memperkenalkan diri saya, nama saya ialah Dr. COLLINS, saya adalah Naib Doktor organisasi di atas. Kami berurusan dengan pemindahan buah pinggang khas dan rawatan pelbagai jenis penyakit dan penyakit. Saya ingin anda tahu bahawa anda berada di sebelah kanan di mana anda boleh menjual buah pinggang anda OK.

E-mel: infovantagemedicalcentre@gmail.com

NURBRAYANI said... / January 21, 2020 at 2:50 PM  

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

ROBBI said... / January 23, 2020 at 9:33 PM  

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Dr Nico Scott said... / January 30, 2020 at 9:34 AM  

Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306

Dr Nico Scott said... / January 30, 2020 at 9:41 AM  

Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306


Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
Then contact today to get a reliable and good transaction.
Contact via below information Immediately
email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
WhatsApp number: +918122208392
WhatsApp number: +6285692408306

Unknown said... / February 10, 2020 at 1:39 AM  

Hai semua,
ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa penderma buah pinggang yang sihat diperlukan dari semua kumpulan darah. Kami akan memberi anda harga yang jujur dan rawatan terbaik untuk pemindahan anda sebagai rawatan perubatan terbaik terbaik. Anda boleh menderma atau menyokong membantu memperbaiki kehidupan pesakit buah pinggang & mereka keluarga menghubungi kami di: drmercyhospital686 @ .com
whatsapp dr mercy hospital +2348100367800 atau whatsapp
+491639478840
Dermawan-Bantuan-Sokongan Menjadi penyelamat Hidup.

DR Ravi said... / March 9, 2020 at 6:47 PM  

Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


Whataspp: +917204719376


Whataspp: +917204719376

sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

DR Ravi said... / March 9, 2020 at 6:47 PM  

Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


Whataspp: +917204719376


Whataspp: +917204719376

sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

DR Ravi said... / March 9, 2020 at 6:48 PM  

Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


Whataspp: +917204719376


Whataspp: +917204719376

sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

DR Ravi said... / March 9, 2020 at 6:48 PM  

Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


Whataspp: +917204719376


Whataspp: +917204719376

sunajkidneyfundation@gmail.com
Dr Sunaj

Dr Macpherson said... / March 13, 2020 at 7:01 PM  


Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual anda
buah pinggang? Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang akibat krisis kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
jumlah wang $ 500,000 dolar untuk buah pinggang anda. Nama saya adalah Dokter MACPHERSONam seorang ahli nefrologi di MACPHERSON CLINIC. Klinik kami adalah khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan
membeli dan transplantasi buah pinggang dengan hidup
penderma yang sepadan. Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, India Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami

whatsapp +33751283487
E-mel: doctormacphersonclinic@gmail.com

Selamat sejahtera
DR MACPHERSON.

drmercyhospital said... / April 17, 2020 at 5:27 AM  

Halo semuanya,
ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa donor ginjal yang sehat diperlukan dari semua golongan darah, Kami akan memberikan harga yang jujur dan perawatan terbaik untuk transplantasi Anda sebagai perawatan medis terbaik, Anda dapat menyumbang atau mendukung membantu meningkatkan kehidupan pasien ginjal & mereka keluarga hubungi kami di: drmercyhospital686@gmail.com
rumah sakit whatsapp dr mercy +2348100367800 atau whatsapp +491639478840
Donate-Help-Support Jadilah Penghemat Kehidupan.

Unknown said... / May 6, 2020 at 6:55 AM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan sejumlah wang $ 200,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun

Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

E-mel: birothhospital@gmail.com
Nombor aplikasi apa: +33751490980

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MAXWELL

DOCTOR MARTEN said... / May 9, 2020 at 7:57 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Kelina hospital said... / May 10, 2020 at 2:54 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

   Menunggu jawapan anda

Kelina hospital said... / May 10, 2020 at 2:54 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

   Menunggu jawapan anda

Kelina hospital said... / May 10, 2020 at 2:55 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

   Menunggu jawapan anda

Kelina hospital said... / May 10, 2020 at 2:55 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

   Menunggu jawapan anda

NURBRAYANI said... / May 14, 2020 at 3:42 AM  

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
email saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan ALLAH yang baik dalam hidup saya, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak pemberi pinjaman palsu ada di internet, tetapi mereka sangat asli dalam pemberi pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang andal. Ny. Alicia Radu Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000 dari Ny. Alicia Radu dengan sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk membagikan pekerjaan yang baik dari ALLAH melalui Bunda Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurbrayani750@gmail.com)
Nomor WhatsApp saya: +62 838-3669-4853
jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu

Dr Kate Adams said... / May 22, 2020 at 7:49 AM  

Hello semua.



Nama saya Dr Kate Adams, seorang Phrenologist di University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust. Hospital kami dikhususkan dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan ginjal dengan penderma yang hidup. Kami terletak di Dubai, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia. Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel: kateadams946@hotmail.com



Saya Yang Berhormat



Dr Kate Adams



Nombor Telefon: +2348146161694

Dr Kate Adams said... / May 22, 2020 at 7:51 AM  

Hello semua.



Nama saya Dr Kate Adams, seorang Phrenologist di University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust. Hospital kami dikhususkan dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan ginjal dengan penderma yang hidup. Kami terletak di Dubai, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia. Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel: kateadams946@hotmail.com



Saya Yang Berhormat



Dr Kate Adams



Nombor Telefon: +2348146161694

DOCTOR MARTEN said... / May 25, 2020 at 5:32 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

DOCTOR MARTEN said... / May 25, 2020 at 5:32 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Azmi said... / May 26, 2020 at 2:58 AM  

Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH menolong saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya tertipu dengan 6 pinjaman pinjaman. Saya hampir putus harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 daripada ibu Alicia Radu dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya hantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah. Oleh itu, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi emel Alicia Radu ibu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

DOCTOR MARTEN said... / June 7, 2020 at 7:54 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

DOCTOR MARTEN said... / June 7, 2020 at 7:54 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Dr. louis said... / June 26, 2020 at 5:42 PM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda?
Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan?
Kemudian hubungi kami hari ini melalui dr.louisclinic@gmail.com dan kami akan memberikan jumlah yang baik untuk Ginjal anda kerana kami sangat memerlukan buah pinggang di klinik kami atau hubungi +9187042163074
e-mel: dr.louisclinic@gmail.com
whatsapp: + 1- (725) 2017759
Harga: $ 650,000 USD

DOCTOR MARTEN said... / June 27, 2020 at 9:31 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang ahli Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Miss Joma said... / July 15, 2020 at 6:11 AM  

I want to thank an awesome medical Doctor in the person of Dr Collins Raphael who has made my family and i proud in trust and urgency, he bought off one of my kidneys for his patient with awesome amount of money in dollars, i came across his email address on the internet as doctorcollins3@gmail.com published by one Michel and Lopez thanking him and telling the world on how he came to their rescue financially as a result of buying their kidneys without stress, i quickly applied via the email and i was given all the attentions i needed by Doctor in less than a week i met all the requirements, and my half money was like a dream when it came into my bank account before the transplant, i urge you to contact on Dr.Collins via; doctorcollins3@gmail.com for your financial awesomeness to come through like mine few months ago. I promised to do this when i eventually scale through.
doctorcollins3@gmail.com or whataspp him on via_ +254750078353

I am Lerry joel.
From Mongolia

Bensonmoore said... / July 28, 2020 at 11:44 PM  

KAMI SANGAT MEMERLUKAN DONOR KIDNEY, DENGAN JUMLAH [$ 800,000USD,] {800,000 USD} HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK MAKLUMAT LANJUT. Emel columbiaasiahospital748@yahoo.com} atau WhatsApp kami sekarang, (Whatsapp dia + 1701353-1601) Dr S.K Wangnoo OF HOSPITAL ASIA COLUMBIA ASIA. SAYA ADALAH SPECIALIST DALAM PEMBEDAHAN ORGAN, juga akan membeli dan menjual.TRANSPLANT SETIAP JENIS 0F 0RGAN Kami memerlukan tindak balas segera anda ..

DR MOHAMMED said... / August 11, 2020 at 7:10 PM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya DOCTOR MOHAMMED CHIRAQ adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL. Hospital kami mempunyai spesialisasi dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel dan WhatsApp.
E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
Nombor WhatsApp: +60 11-2321 7817

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MOHAMMED CHIRAQ

DR MOHAMMED said... / August 16, 2020 at 6:12 AM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya DOCTOR MOHAMMED CHIRAQ adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL. Hospital kami adalah pakar dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang sesuai.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel dan WhatsApp.
E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
Nombor WhatsApp: +60 11-2321 7817

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MOHAMMED CHIRAQ

Dr Macpherson said... / August 16, 2020 at 9:06 AM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda?
Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang Kerana krisis kewangan anda dan hancur dan tidak tahu apa yang harus dilakukan? Kemudian hubungi kami hari ini KLINIK MACPHERSON di E-mel doctormacphersonclinic@gmail.com kami dan kami akan menawarkan sejumlah $ 500,000 USD untuk satu buah pinggang, hospital kami sangat memerlukan buah pinggang, Sila hubungi kami

whatsapp +33751283487
E-mel: doctormacphersonclinic@gmail.com

Terima kasih ..

Unknown said... / September 29, 2020 at 1:41 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

E-mel: birothhospital@gmail.com
Nombor aplikasi apa: +33751490980

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MAXWELL

DR MOHAMMED said... / September 30, 2020 at 6:11 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau hati atau anda mahu menjual buah pinggang atau hati anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang atau hati anda dengan wang kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal atau Hati anda. Nama saya DOKTOR MOHAMMED adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL.
Hospital kami adalah pakar dalam Pembedahan Ginjal atau Hati dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal atau hati dengan penyumbang yang hidup.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau hati, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui Alamat E-mel dan WhatsApp.
Alamat E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
Nombor WhatsApp: +601123217817

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MOHAMMED

DOCTOR MARTEN said... / October 4, 2020 at 7:41 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Unknown said... / October 5, 2020 at 7:26 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

E-mel: birothhospital@gmail.com
Nombor aplikasi apa: +33751490980

Selamat sejahtera
PENGARAH PERUBATAN KETUA
DR MAXWELL

Unknown said... / October 6, 2020 at 4:53 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

E-mel: birothhospital@gmail.com
Nombor aplikasi apa: +33751490980

Selamat sejahtera
PENGARAH PERUBATAN KETUA
DR MAXWELL

Unknown said... / October 14, 2020 at 7:35 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

E-mel: birothhospital@gmail.com
Nombor aplikasi apa: +33751490980

Selamat sejahtera
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MAXWELL

Doctor miller clinic said... / October 16, 2020 at 9:42 PM  

Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda dengan harga $ 800,000? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang?

Kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, maka hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda

sejumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya Doctor Miller Saya seorang Nefrologi di Miller Clinic. Klinik kami pakar

dalam pembedahan buah pinggang dan kami merawat pembelian penderma Penyediaan Ginjal dan Transplantasi dari India, Turki,

Perancis, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait Sekiranya anda berminat mendapatkan buah pinggang, jual atau beli,

jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel untuk dilakukan. E-mel: doctormillerjackson@gmail.com atau whatsapp

+447466606780

Columbia Asia Hospital said... / December 1, 2020 at 4:06 PM  

Sumbang ginjal anda untuk wang dengan segera hari ini, Kami bersedia membayar 791,784.70 Euro untuk satu buah ginjal kerana kami memerlukan ginjal untuk menyelamatkan nyawa dengan segera, Hubungi kami jika anda berminat, Balas E-mel Di Bawah Whatsapp nombor 919773739317 Columbia Asia Hospital columbiaasiahospital703@gmail.com


Sumbang ginjal anda untuk wang dengan segera hari ini, Kami bersedia membayar 791,784.70 Euro untuk satu buah ginjal kerana kami memerlukan ginjal untuk menyelamatkan nyawa dengan segera, Hubungi kami jika anda berminat, Balas E-mel Di Bawah Whatsapp nombor 919773739317 Columbia Asia Hospital columbiaasiahospital703@gmail.com

DR MOHAMMED said... / December 2, 2020 at 5:25 PM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya DOKTOR MOHAMMED adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL. Hospital kami adalah pakar dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang sesuai.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel dan WhatsApp.

E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
Nombor WhatsApp: +60169131681

SELAMAT SEJAHTERA
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MOHAMMED

DR MOHAMMED said... / December 2, 2020 at 5:32 PM  

Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya DOKTOR MOHAMMED adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL. Hospital kami adalah pakar dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang sesuai.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel dan WhatsApp.

E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
Nombor WhatsApp: +60169131681

SELAMAT SEJAHTERA
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR MOHAMMED

DOCTOR MARTEN said... / March 19, 2021 at 11:03 AM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
buah pinggang? Adakah awak
mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan kepada anda
jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
penderma yang sepadan.
Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
E-mel: martenhospital@gmail.com
Whatsapp: +1 (919) 238-3992

Selamat sejahtera

DR MARTEN

Dr Mark Alex said... / October 16, 2021 at 7:12 PM  

Kidney donor needed urgently, My client is urgently in need of a kidney transplant, If interested to sell contact here on my what'sApp number +4915219253693 Or Email: kidneydeal@gmail.com

ميد أكسيس said... / November 3, 2021 at 5:00 AM  

Thank you, that was just an awesome post!!! Check out the link Cost of stem cell therapy India

Dr mcmahon Gary said... / November 5, 2021 at 7:42 AM  

НАЗАР АУДАРЫҢЫЗ 2021!!!
Бүйрек трансплантациясы ауруханасының қызметтері (MHS)

doctormcmahonhospitalservices@gmail.com
WhatsAp +4368860326436.
Viber +4368860326436.

Егер сізде қаржылық қиындықтар болса?
Үлкен қарыздарды өтеу үшін бірден ақша керек пе?
Шұғыл қажеттіліктер үшін дереу ақша жинауды қалай жоспарлайсыз?
Күте тұрыңыз, неге сіз бүйректі өте жақсы сомаға (400 000 долларға) сату туралы ойламайсыз, алғашқы төлем операция алдында төленеді, нақты донорға күмәндану үшін, мен mcmahon ауруханасының қызметтеріндегі дәрігер Макмахонмын Үндістанда сіз де хабарласа аласыз. сияқты біз бүкіл әлемде
. АҚШ, Малайзия, Жапония, Қытай, Грейс, Түркия, Нигерия, Австралия, Кувейт, Бразилия, Біріккен Корольдік, Гана т.б.

ЕСКЕРТУ: -
* Донор клиникалық сау болуы керек.
* Донордың өз мүшесін беруі үшін қан тобы A+, B+ немесе O+ болуы керек.
* Донордың дене салмағы 35-тен кем болмауы керек.
* Донор темекі шегуге және алкогольге тәуелді болмауы керек.

сіз бізбен тәулік бойы байланыса аласыз және біз сіздің қызметтеміз

doctormcmahonhospitalservices@gmail.com
WhatsAp +4368860326436.
Viber +4368860326436.


Доктор Макмахон ауруханасы

DR GEORGE said... / November 17, 2021 at 4:27 PM  

Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda?
Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang disebabkan kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang $400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda.
Nama saya DOKTOR GEORGE dan saya seorang Pakar Nefrologi di HOSPITAL KOTA. Hospital kami pakar dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang masih hidup dan sepadan.

Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel dan Whatsapp.

E-mel: cityhospital7557@gmail.com

SELAMAT SEJAHTERA
KETUA PENGARAH PERUBATAN
DR GEORGE

DR GEORGE said... / November 17, 2021 at 4:28 PM  

Do you want to buy a Kidney or you want to sell your kidney?
Are you seeking for an opportunity to sell your kidney for money due to financial breakdown and you don’t know what to do, then contact us today and we shall offer you a good amount of money $400,000 dollars for your Kidney.
My name is DOCTOR GEORGE and I am a Nephrologist in CITY HOSPITAL. Our hospital specializes in Kidney Surgery and we also deal with buying and transplantation of kidneys with a living and corresponding donor.

We are located in Indian, Turkey, USA, Malaysia, Dubai
If you are interested in selling or buying kidney’s please don’t hesitate to contact us via email and Whatsapp.

Email: cityhospital7557@gmail.com

BEST REGARDS
CHIEF MEDICAL DIRECTOR
DR GEORGE

Dr mcmahon Gary said... / November 18, 2021 at 5:43 AM  

PERHATIAN 2021!!!
Perkhidmatan Hospital Pemindahan Buah Pinggang (MHS)
doctormcmahonhospitalservices@gmail.com
WhatsAp +4368860326436.
Viber +4368860326436.

Jika anda dalam kesusahan dan anda Perlukan wang segera untuk membayar hutang yang besar? Bagaimanakah anda merancang untuk mengumpul wang dengan segera untuk keperluan mendesak? Tunggu, kenapa tidak anda fikir menjual buah pinggang dengan jumlah yang sangat baik ($ 400,000), yang pertama dibayar sebelum pembedahan untuk menimbulkan keraguan pada penderma sebenar, saya doktor mcmahon di perkhidmatan hospital mcmahon India anda juga boleh hubungi kita di seluruh dunia seperti
. USA, , Malaysia, Jepun, china, Grace, turkey, Nigeria, Australia, kuwait, Brazil, united kingdom , Ghana DLL.

CATATAN: -
* Penderma mestilah sihat secara klinikal.
* Penderma mesti mempunyai kumpulan darah A +, B + atau O + untuk menderma organ mereka.
* Jisim badan penderma hendaklah tidak kurang daripada 35.
* Penderma tidak boleh ketagih merokok atau alkohol.
anda boleh menghubungi kami 24 jam dan kami sedia berkhidmat untuk anda
doctormcmahonhospitalservices@gmail.com
WhatsAp +4368860326436.

hospital Dr mcmahon

Kumar said... / March 4, 2022 at 10:19 AM  

Adakah anda dalam hutang? Adakah anda perlu menaikkan wang tunai untuk penjagaan kesihatan atau dalam keadaan pecahan kewangan? Pertimbangkan menjual buah pinggang anda sebagai pilihan. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda hari ini. Mesej kami dengan segera. Ginjal dibeli untuk jumlah maksimum $ 800,000.00USD. Yayasan Nasional kini membeli buah pinggang yang sihat. Nama saya Dr Eugene Curry, seorang ahli nefrologi di Hospital Medanta. Hospital kami khusus dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga berurusan dengan membeli dan memindahkan buah pinggang dengan kehidupan penderma yang sepadan. Kami terletak di India, mesej kami sekarang melalui WhatsApp: +17013531601
E-mel: Columbiaasiahospital748@yahoo.com.
Perlu penderma tulen menunggu maklum balas anda.

DR Ravi said... / December 12, 2023 at 12:13 PM  

Dapatkan pinjaman pinjaman yang cepat dan sah di sini pada kadar rendah 2%. Menunggu balasan anda : creditmidland@gmail.com

Berhenti menjual buah pinggang anda memohon pinjaman perniagaan di sini di creditmidland@gmail.com

Bensonmoore said... / February 20, 2024 at 11:32 PM  

Kami mempunyai penderma buah pinggang segera untuk 800,000 Dolar AS), whats app +1(669)321-7141, setiap penderma mendapat 800,000 USD, pertama, anda mendapat 400,000 USD kemudian selepas pembedahan, anda akan mendapat baki 400,000 USD, cepat WhatsApp + 1(669)321-7141) Sila hubungi kami melalui e-mel: ( jaslokhospital20@gmail.com +1(669)321-7141

Dr Adity said... / April 18, 2024 at 9:14 PM  


This is to inform the general public that Adity apradhan medical
hospital is seriously and urgently looking for healthy kidney donors
who are %100 serious to sell their kidney at the rate of $780,000USD
please interested donors should contact our email:
"DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM"
or call +91 9873591114, 15733337443.
WEBSITE: www.dr pradhan urologist.com.
you can contact our whatsapp: 15733337443
we promise you maximum satisfaction and we await your urgent
compliance as our esteem patients are seriously waiting for kidney
transplant
Regards.

Post a Comment

 
Designed by: Newwpthemes.com | Bloggerized by Dhampire