Dasar kerajaan terbaru berkenaan perkhidmatan Pegawai Farmasi

Foreword (by Karl): 

Masa aku dalam final year dulu, aku pernah suarakan pada sorang pensyarah pasal tindakan fakulti yang ambil masuk student ke dalam program Sarjana Muda Farmasi dalam jumlah yang terlalu ramai. Masa tu aku difahamkan batch ke 8 BPharm UiTM dah mencecah 180 orang. Itu yang terakhir aku tahu sebelum aku tamatkan pengajian kat UiTM. Aku tanya la, Prof, ramai sangat student yang fakulti ambik masuk ni, nanti tak takut ke masalah bila dorang dah graduate nanti, sebab post pegawai farmasi dalam government sector maybe saturated.

Lecturer tu jawab la, takde masalah, memang dalam government skang tak cukup lagi pegawai. Kalau graduates bertambah nanti government tambah la post kosong :D Sangat-sangat la optimistik jawapan beliau masa tu. So benda ni habis kat situ jela.

Kemudian bila aku dah nak habis PRP aku rasa pelik: aku tertunggu-tunggu la mana la PRP baru ni, tak masuk2 lagi. Lama lepas tu masuk la PRP baru ke hospital tempat aku attach for PRP training. Graduates IMU, UIA, UKM. Pastu dengar pulak rungutan junior2 & graduates daripada USM, UiTM, tak dapat2 lagi posting letter. Masa tu dah terasa macam something wrong happening now. Dan kemuncaknya, Bahagian Farmasi pada bulan lepas announce pasal compulsory service dah dipendekkan daripada 1 + 3 tahun kepada 1+1 tahun. So, confirm la, post kosong pegawai farmasi dalam KKM dah nearly saturated.

Ada beberapa isu yang timbul daripada keadaan ni antaranya:

- Elaun kritikal. Elaun kritikal pegawai farmasi diperkenalkan atas sebab sewaktu elaun tu diperkenalkan, jumlah pegawai farmasi dalam sektor awam belum mencukupi. So sekarang bila dah ramai dah pegawai dalam government service, akan dikekalkan lagi ke elaun ni?

- Laluan kerjaya pegawai farmasi. Buat masa sekarang, pegawai farmasi dijanjikan dengan perlantikan secara time based daripada gred gaji U41 ke 44, 48 dan 52. Bila pegawai dah ramai, still berjalan ke atau akan dikaji semula?

- Persaingan untuk mendapatkan kerja. Untuk batch graduates pharmacy pada tahun ni dan pada tahun depan mungkin berpeluang lagi untuk diserapkan terus ke perkhidmatan awam lepas grad, tapi macam mana pulak dengan batch-batch graduate farmasi 3 tahun akan datang? Mungkinkah lepas ni graduate farmasi terpaksa compete sesama mereka untuk dapatkan kerja dengan sektor swasta, industri, retail atau pun dalam bidang akademik?

Isu pertama dan kedua, berkenaan elaun kritikal dan laluan kerjaya. Polisi ni ditentukan oleh pihak JPA, so nasib pegawai2 farmasi semua di tangan geng2 PTD yang membuat dasar di JPA. Kalau dorang nak pekenakan kita, mungkin dalam jangka masa terdekat ni elaun tu bakal ditarik balik dan laluan kerjaya ditarik balik. Tapi tindakan drastik macam tu akan membawa kesan - kebanyakan pegawai farmasi stay dalam government disebabkan adanya elaun kritikal dan jugak laluan kerjaya yang dijanjikan kepada dorang. So kalau kedua-dua benefit tu ditarik, rasanya penghijrahan besar-besaran pegawai farmasi daripada government mungkin berlaku.

Isu ketiga, pasal peluang kerjaya untuk graduates pharmacy. Buat masa sekarang kalau merujuk kepada Akta Pendaftaran Ahli Farmasi, sebelum didaftarkan penuh sebagai ahli farmasi, graduates pharmacy perlu menjalani latihan PRP terlebih dahulu, maksudnya kena kerja dengan government dulu la, baru boleh register penuh dan practice. So buat masa ni kalau mengikut undang-undang, sebab graduate ni semua wajib kerja government sebelum boleh practice so pengambilan masuk ke dalam government sector tu masih berkuatkuasa. Cuma undang-undang, boleh berubah bila-bila masa. Jadi hal ni tetap bergantung kepada pertimbangan dan budi bicara kerajaan.

Kesimpulan yang aku boleh buat setakat ni:

- Government sector untuk tempoh 3-4 tahun lagi takkan dapat nak absorb semua pharmacy graduate daripada universiti, sebab total IPTA & IPTS yang produce BPharm graduates kat Malaysia dah mencecah 17 buah.

- Graduates pharmacy pada masa akan datang perlu compete untuk dapatkan kerja, so pointer/CGPA + soft skills dah jadi perkara yang essential dan amat penting bagi setiap graduates.

- Fakulti Farmasi di mana-mana uni kena hadkan semula pengambilan pelajar (something that UiTM wont do, im really sure about this), kalau tak graduates pharmacy mungkin menerima nasib macam graduates kursus-kursus lain yang terpaksa menganggur dan bersaing secara hebat untuk masuk market.

Bawah ni beberapa pengumuman daripada Bahagian Perkhidmatan Farmasi berkenaan polisi perkhidmatan Pegawai Farmasi.

FAQ : PEMENDEKAN TEMPOH KHIDMAT WAJIB  PEGAWAI FARMASI DARI 3 TAHUN KE  1 TAHUN

1. Siapa yang terlibat?
a) FRP yang didaftarkan mulai tahun 2011 diberikan notis 1 tahun khidmat wajib secara automatik.
b) FRP yang telah diberikan notis khidmat wajib dan layak untuk menukar notis berkenaan ke notis 1 tahun khidmat wajib. 

2. Bagaimana status FRP tajaan JPA?
Perlu mematuhi perjanjian biasiswa / pinjaman dengan JPA untuk berkhidmat
dalam perkhidmatan awam mengikut tempoh dalam perjanjian berkenaan.



3. Siapa yang layak menukar notis khidmat wajib dari 3 tahun ke 1 tahun?
Bukan tajaan JPA sahaja tetapi tertakluk kepada syarat-syarat berikut:
a) Selepas 1 tahun khidmat wajib dari tarikh melaporkan diri sebagai FRP;
b) Memilih untuk menceburi industri farmaseutikal tempatan/ komuniti farmasi tempatan/ hospital swasta tempatan/ IPT tempatan;
c) Memilih untuk meletak jawatan dari perkhidmatan kerajaan.

4. Apakah prosedur bagi menukar notis khidmat wajib dari 3 tahun ke 1 tahun?
Permohonan dibuat melalui TPKN (F) kepada Lembaga Farmasi Malaysia (LFM);
Sebelum Notis Khidmat Wajib 1 tahun dikeluarkan,  Notis Khidmat wajib yang asal dipulangkan kepada LFM beserta:

i. 1 sampul surat beralamat sendiri dan bertampal setem RM1.00; dan
ii. 1 Slip Pos Malaysia bernilai RM 2.20 (tanpa digamkan)

Salinan dokumen-dokumen  yang berikut:
i. Surat Tajaan PTPTN/ MARA/ bayaran persendirian;
ii. Surat pengesahan untuk bekerja dengan syarikat swasta tempatan/ IPT tempatan;
ATAU Sijil Pendaftaran Perniagaan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia bagi perniagaan farmasi;
iii. Surat Pemakluman Perletakan Jawatan dari Bahagian Sumber Manusia Kementerian Kesihatan Malaysia.

5. Apakah implikasi kepada permohonan "Letter of Good Standing" (LGS)?
LGS tidak akan  dikeluarkan kecuali :
a)selepas tempoh 1 tahun dari tarikh meletak jawatan dari kerajaan;
b)LFM telah menerima yang berikut:
i. Pengesahan Lesen Racun Jenis 'A'  telah dipulangkan kepada Bahagian Penguatkuasa Farmasi, ATAU
ii. Pengesahan pekerjaan.

RINGKASAN  KENYATAAN Y.B MENTERI KESIHATAN MALAYSIA:
TEMPOH KHIDMAT WAJIB PEGAWAI FARMASI DI KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA DIPENDEKKAN DARI 3 TAHUN KEPADA 1 TAHUN

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memperkenalkan khidmat wajib bagi semua graduan farmasi sejak  tahun 2004 sebagai satu langkah untuk mengatasi kekurangan pegawai farmasi sebanyak 40% di KKM.  Justeru itu, semua graduan farmasi diwajibkan untuk menjalani  1 tahun latihan dan 3 tahun khidmat wajib di KKM.   Sehingga kini, sebanyak 89% jawatan pegawai farmasi telah pun diisi di KKM.   

Bagaimana pun bilangan ahli farmasi dalam sektor swasta telah mengecil sehingga  45% dari jumlah ahli farmasi berdaftar yang melebihi 8600 orang dan kini industri farmaseutikal swasta pula menghadapi kekurangan pegawai farmasi. Bagi mengimbangi keperluan pegawai farmasi di industri farmaseutikal yang komited terhadap Bidang Utama Ekonomi Negara (NKEA) dalam meningkatkan pengilangan ubat-ubatan generik tempatan supaya mampu bersaing di pasaran antarabangsa maka KKM telah mengambil inisiatif untuk memendekkan  tempoh khidmat wajib  bagi pegawai farmasi di KKM dari 3 tahun kepada 1 tahun.   Inisiatif ini telah pun mendapat kelulusan Jemaah Menteri pada 14 September 2011 dan dikuatkuasakan serta merta. Dengan memendekkan tempoh khidmat wajib, bidang industri farmaseutikal tidak lagi perlu menunggu lama sehingga pegawai farmasi menamatkan tempoh 3 tahun khidmat wajib nya di KKM.   

Langkah yang sedemikian juga dapat menyelesaikan kekurangan pegawai farmasi  yang diperlukan sebagai tenaga akademik di 16 buah institut pengajian tinggi (IPT) tempatan yang menawarkan program Ijazah Farmasi dan  30 buah IPT tempatan yang menawarkan Diploma Farmasi.  Kekurangan pegawai farmasi juga telah menjejaskan perkembangan bidang penjagaan kesihatan di sektor swasta seperti premis farmasi dan hospital. Melalui langkah ini akan menggalakkan lebih ramai pegawai farmasi tempatan untuk menceburi bidang farmaseutikal di sektor swasta yang kini terpaksa bergantung kepada pegawai farmasi dari negara lain. 

27 comments:

Anonymous said... / October 31, 2011 at 1:38 AM  

camne broo...aku da nk masuk jusa A ni..xde masalah kn?

Anonymous said... / October 31, 2011 at 8:51 PM  

ko nak masuk jusa ko punya pasal la pundek! kah kah kah

pali ss said... / November 1, 2011 at 10:59 PM  

wow, xsia2 belajar sains dan teknologi farmasi.huhu,
pe2 hal keje klinikal better...

NurWahidah Abdullah said... / November 3, 2011 at 12:17 AM  

huhu..bru part 1...

hendra said... / May 4, 2012 at 2:04 PM  

dear junior,

pharmacist especially malay pharmacist must change their way of thinking.

First and foremost, allow me to get the fact right. For your info, critical allowance was not granted due to shortness of pharmacy numbers in govt, but rather to the nature of works we are facing day by day. It however, is correct that allowances can be revoked at any time. That's why they are called allowances..

As a government servant who already signed the AKUJANJI, you are subject to any changes in government policies whether you like it or not because the policies were made to make sure the prosperity and goodness of rakyat. Policies were not made over a night.. A lot and lots of workshops, discussions, meeting being held between all the stakeholders before the policy can be implemented.

However, it so hard to make people understand if you cant see it from helicopter view.

NVW,what i want to stressed here is, we malay pharmacist, especially from UITM, should change our way of thinking. Let's look at this new policy and the new Act that is queing to be passed by the cabinet anywhere around this year as an opportunity.

The new ACT, actually will give a lot benefit to a retail pharmacy. I think, this is the very right time for you to go out from the government and start make something out of ordinary. Grab the market, before everybody comes out. and do you know that the OPD will be outsourced? wait for the news, fella...by that time, who will get most benefit?

Most of us,(MALAYS) have this basic problem which is FINANCE.. but that's not the case anymore, we have PUNB who can give you loan up to 200K easily to set up the pharmacy.

starting this JUN 2012, the liberisation of compulsory services will take place.. the PRP can choose to complete their PRP either in industry, private hospital, community pharmacy or in universities.. i personally think, this is a good moves as you can straight away choose to be in the area of interest rather than wasting 2 year doing something that is not interest you.

Erm... you might not agree with me, but everyone is entitled to speak out their opinion right? So, i guess that is just my 2cents. Cheers!

regards from ur senior.

Anonymous said... / July 14, 2012 at 9:09 AM  

aku dah nak masuk farmasi uitm nie..agak2 peluang pekerjaan untuk 4,5 tahun akan datang gane ek?

Anonymous said... / July 15, 2012 at 1:25 AM  

Anon: Insya Allah ade lagi. Cuma aku tak tau la ko nanti macam mana, senang lagi nak masuk gov ke @ kena cari kerja macam graduates kursus2 lain.

Naiffus said... / August 1, 2012 at 1:44 PM  

Peluang kerja sebagai Pegawai Farmasi untuk lima cawangan yang akan dibuka. Gaji permulaan RM5K sebulan. Mesti bertauliah. hubungi saya di 012313 5787 Suffian- Sumber Manusia dan Pentadbiran

Anonymous said... / August 5, 2012 at 10:40 AM  

Bro...agak2 la kan kalo sambung master boleh amik yang berkenaan medik ke? Just wondering

Anonymous said... / August 5, 2012 at 10:15 PM  

Ape maksud ko berkaitan medic? Kalau nak sambung MRCP, nak dapat FRCS mmg x dapek la.

dylla said... / September 24, 2012 at 11:00 PM  

arap2 der lg update psl liberalisasi PRP farmasi esp dalam bidang industri farmaseutikal

dylla said... / September 24, 2012 at 11:01 PM  

tengs hendra for ur opinion..really appreciated

Unknown said... / March 12, 2013 at 9:32 PM  

emmmm.....kalau penolong pegawai farmasi pula macam mana....

Unknown said... / April 5, 2013 at 8:38 AM  

Saya mencari Pharmacist untuk bekerja di kedai cosway farmasi milik saya..lokasi berdekatan Putrajaya..

Jaminan pendapatan antara RM5,000 ke RM8,000 tertakluk kepada gaji di tempat lama..

berminat?

boleh emel detail atau pertanyaan ke bizrayyan61112@gmail.com



Anonymous said... / June 11, 2013 at 11:08 AM  

http://ecoswayfarmasi4u.blogspot.com/2013/06/jawatan-kosong-gaji-5k-8k.html

Anonymous said... / July 18, 2013 at 1:15 PM  

jam kat blog nie... menarik!!!!

Anonymous said... / August 13, 2013 at 5:52 PM  

contohilah ukm. 1 intake macimum cuma dalam 95 orang sahaja. sangat2 sedikit..

Azriel said... / September 6, 2013 at 12:35 AM  

Assalamualaikum

Pegawai Farmasi bertauliah diperlukan SEGERA d Bangi.

Gaji LUMAYAN...

Berminat.... Emailkan azriel15@ymail.com

Unknown said... / September 17, 2013 at 11:10 AM  

URGENTLY Registered Pharmacist Needed — Seluruh Malaysia
Candidate must possess at least a Degree in Pharmacy
Must be fully registered under Lembaga Farmasi malaysia
Must be a Malaysia Citizen
Willing to operate a Pharmaceutical counter in a franchise retail outlet (Lembah Klang)
Skills – retailing and advisory skills
Remuneration & Others:
Package includes monthly salary/allowance base on experience RM5000 - RM8000
Profit/Commission sharing 50/50
Flexible working schedule
No oncall
Email your inquiry to alib.ilham@gmail.com for more information. or Call me at 0196847918(En. Alib)

Unknown said... / September 17, 2013 at 11:10 AM  

URGENTLY Registered Pharmacist Needed — Seluruh Malaysia
Candidate must possess at least a Degree in Pharmacy
Must be fully registered under Lembaga Farmasi malaysia
Must be a Malaysia Citizen
Willing to operate a Pharmaceutical counter in a franchise retail outlet (Lembah Klang)
Skills – retailing and advisory skills
Remuneration & Others:
Package includes monthly salary/allowance base on experience RM5000 - RM8000
Profit/Commission sharing 50/50
Flexible working schedule
No oncall
Email your inquiry to alib.ilham@gmail.com for more information. or Call me at 0196847918(En. Alib)

zariss said... / December 25, 2013 at 8:35 AM  

Minta laluan....URGENTLY
Saya mencari Pharmacist bertauliah
Jaminan pendapatan antara RM5,000 ke RM8,000 tertakluk kepada gaji di tempat lama.
Hubungi saya 012-2703797

Nurliana Novi said... / December 24, 2016 at 12:53 AM  

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown said... / July 15, 2017 at 10:43 AM  

alahai nevess plk..hmmmm

julia simon said... / September 28, 2017 at 7:10 AM  

Saya ingin menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Augusta Ibramhim, seorang kreditur pinjaman swasta yang memberi waktu hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman darurat untuk membayar hutang Anda, atau Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih, karena kita di sini untuk menangani semua masalah keuangan Anda, sesuatu dari masa lalu. Pinjaman kami kepada orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan untuk investasi bisnis dengan tarif 2%. Saya ingin menggunakan lingkungan ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami menawarkan bantuan yang andal dan bersedia memberikan pinjaman. Silahkan hubungi kami hari ini melalui email di:
(augustaibramhim11@gmail.com) Jadi jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan saya, Anda bisa menghubungi kami hari ini.
Jumlah maksimum yang mereka pinjam adalah 520.000.000,00 sebagai berikut
Mata uang: Amerika Serikat, Euro dan Inggris Raya
APLIKASI TANGGAL
1) Nama lengkap: ............................................. ...............................
2) Negara: .............................................. ..................................
3) Alamat: .............................................. ..................................
4) Negara Bagian: .............................................. .......................................
5) Jenis Kelamin: .............................................. ....................................
6) Status Sipil: ............................................. .........................
7) Pekerjaan: .............................................. ............................
8) Nomor telepon: ............................................. .......................
9) Posisi pekerjaan saat ini: ....................................
10) Pendapatan bulanan: ............................................. ...........................
11) Jumlah kredit yang dibutuhkan: ........................................... ................
12) Durasi Pinjaman: ............................................. ...........................
13) Tujuan pinjaman: ........................................... ..........................
14) Agama: .............................................. ........................................
15) Anda telah menerapkan sebelumnya: ........................................... ...............
16) Tanggal lahir: .......................................... .. .......................................

julia simon said... / September 28, 2017 at 7:11 AM  

Selamat siang,

Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda dalam kekacauan keuangan atau apakah Anda memerlukan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang Anda atau melunasi tagihan Anda atau memulai bisnis yang bagus? Apakah Anda memiliki nilai kredit rendah dan sulit mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal / lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman atau pendanaan untuk alasan apapun seperti

* Pinjaman Pribadi
* Pinjaman Bisnis
* Home Equity Loan
Pinjaman Konsolidasi Utang

Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: Mrs Loana George (loanageorge11@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) Nama Lengkap: _____________
2) Tanah: ___________________
3) Saat ini posisi di tempat kerja: ___________________
4) Alamat: _______________
5) Negara Bagian: _________________
6) Negara: _______________
7) Nama bisnis (jika ada): _
8) Jumlah Pinjaman yang dibutuhkan: ____
9) Tujuan pinjaman: _______
10) Durasi Pinjaman: _________
11) Tanggal lahir: _________
12) Jenis Kelamin: ________________
13) Status perkawinan: ________
14) Agama: ___________
15) Penghasilan Bulanan: ________
16) Nomor telepon: _________________
17) Faks: ___________________
18) kode pos: ___________
19Apakah kamu pernah apply___
Alamat email ___________________
Terima kasih

Sebagai pengakuan atas hal ini, kami akan memberi Anda jadwal pembayaran pinjaman yang diperhitungkan dengan baik.

Unknown said... / June 13, 2019 at 12:16 PM  

Hmmm, saya yang sekarang ni Di tahun akhir farmasi UKM, pun sedang risau akan masa depan saya. Adakah masih masih ada tempat untuk saya menjalani prp? Kerana terlalu banyak lambakan graduan farmasi. Hutang PTPTN yang perlu dilunaskan lagi. Doakan semoga masa depan saya dipermudahkan Dan saya dapat berbakti pada agama, masyarakat, Dan negara.

Ahmad Irsyad said... / June 13, 2019 at 12:19 PM  

Kalau ada sesiapa Yang mempunyai maklumat dan info boleh la tolong saya

Post a Comment

 
Designed by: Newwpthemes.com | Bloggerized by Dhampire